fbpx

9 grunner til å hyre et markedsføringsbyrå

av Petter Alexander Langdalen

9 grunner til å hyre et markedsføringsbyrå

9 grunner til å hyre et markedsføringsbyrå

Hvorfor burde jeg hyre inn et markedsføringsbyrå?

Å hyre inn et markedsføringsbyrå kan være forskjellen på «make or break», og flere og flere bedrifter i SMB velger å sette ut markedsføringen. Men hvorfor skal din bedrift gjøre det? Hva er egentlig fordelen med å gjøre det fremfor å gjøre det selv, eller å ansette noen til å gjøre det? I denne artikkelen titter vi litt nærmere på 9 fordeler et markedsføringsbyrå kan gi deg og din bedrift.

 

1. Mer for pengene

Tiden hvor du måtte ha et byrå for annonsering, et for å bygge nettside, et for søkemotoroptimalisering (SEO) etc. er heldigvis forbi. I 2021 får du alt på samme sted. Digital markedsføring beveger seg såpass raskt, at å fordype seg i alt som enkeltperson blir umulig – noe som ofte fører til at hvis du skal ha alle områder godt utført må ansette flere samtidig. 

I RePlan er vi opptatt av at alle kan litt om alt, samtidig som de ansatte spesialiserer seg i forskjellige felter (for eksempel SEO, Performance marketing, Nettsidebygging osv.), slik at kundene våre får alt på ett sted, spesialisert.

 

2. Ekspertise

På samme måte som man etter kort tid må sette ut regnskapet til et regnskapsføringsbyrå fordi kunnskapen om regnskap ikke matcher behovet, anbefaler vi å sette ut markedsføringen til et kompetent markedsføringsbyrå. Risikoen ved å ikke gjøre det utspiller seg ofte i sluttregningen, og årsakene til det kan være mange. Man kan for eksempel ha kjørt annonseringskampanjer uten resultater, eller brukt tid man kunne brukt på de aktivitetene man har kunnskap på å sette seg inn i markedsføringen eller uheldige ansettelser. 

Markedsføring er mer enn å dytte ut en annonse her og en post på sosiale medier der. Det er mange faktorer som må tas hensyn til for et komplett bilde, og bildet varierer fra bransje til bransje og bedrift til bedrift. 

Med et markedsføringsbyrå slipper du å gjette.

 

3. Fleksibel tids(penge)bruk

For mange bedrifter er det sjeldent slik at 12 måneder av året er høysesong. Eller at alt presser like mye i grad av viktighet. For eksempel kan jul, fellesferier eller rundt skatteleveringen være tider med høyt trykk fra kunder som din bedrift satser på. Da kan det være veldig kjekt å ha et byrå. Har du en ansatt med en fast stillingsprosent har den ansatte krav på å få den samme lønnen, selv i perioder med lite å gjøre. Dessuten er det vanskelig å finne ansatte som kun vil jobbe x antall måneder av gangen. Med et markedsføringsbyrå på laget kan man som bedrift ta nytte av byrået kun i periodene som teller.

 

5. Spare penger

Jepp, du leste riktig. Å ansette en in-house til å ta seg av markedsføringen koster ofte mer enn man tror, og hvis du i tillegg til skatter, forsikringer, sykdom og avgifter legger til kontorplass, kaffe og “dødtid” baller det fort på seg. Om man får en ansatt som allerede har andre ansvarsområder til å ta markedsføringen risikerer man at det blir både halvveis og kostbart, i tillegg til at den ansatte da kan få flere baller i luften enn hva som er håndterbart. Et annet aspekt er gamblingen ved å gjøre det selv, noe som fort kan bli dyrt. 

Ved å sette markedsføringsjobben ut til et markedsføringsbyrå slipper du alt dette, da kompetansen allerede er der og at du kun betaler for aktiv tid. Et byrå har heller ikke sykedager.

 

4. Tidsbesparende

Ved å sette ut markedsføringen, om så bare deler av den, kan du og dine ansatte fokusere all energi på andre tiltak som får bedriften til å vokse. Det er også en grunn til at markedsføring er et eget fag – mange ganger møter vi bedriftsledere som har begynt med å forsøke å sette seg inn i det og lære seg det selv, som har innsett at det heller bør settes til noen andre. Tiden strekker rett og slett ikke til.

 

6. Strategisk kontroll

Et seriøst byrå vil først og fremst gå grundig gjennom din bedrifts behov før ting setter i gang, men også opprettholde en god relasjon ved å sjekke jevnlig innom med deg underveis for å forsikre seg om at du er fornøyd og – samt svare på eventuelle spørsmål du har. På den måten kan du alltid være trygg på at strategien er på vei dit den skal, sammen med den overordnede strategien til din bedrift.

 

7. Spar penger på utstyr

De fleste verktøy i markedsføring koster penger. Eller, rettere sagt, de fleste effektive verktøy i markedsføring koster penger. I RePlan har vi verktøy til alt fra SEO-optimalisering til gode rapporter, slik at du slipper å kjøpe de selv.

 

8. Heng med i tiden

Med innsikten som kommer med verktøyene og rapportene et seriøst markedsføringsbyråbyrå vil fremlegge kommer også tips til hvordan det kan optimaliseres for å følge med i tiden, slik at din bedrift kommer flere skritt nærmere målet og alltid holder seg “up to date”. Ingen vil være en dinosaur.

 

9. Markedsinnsikt

Et godt markedsføringsbyrå er objektive i valgene som tas på vegne av din bedrift. Dette kombinert med en god, oppdatert innsikt i hva som skjer i markedsføringsverdenen sørger for at din bedrift alltid er på ballen når det skjer endringer.