Hvordan lage en ny bruker i WordPress?

SEO-guiden for 2025 dekker alt fra grunnleggende til avanserte strategier. Lær hvordan du optimaliserer din nettside for topprangering i søkemotorer med våre eksperttips.
hvordan lage en ny bruker i wordpress

Hva får jeg i denne artikkelen?

Dersom du har en nettside i WordPress kan det fort bli aktuelt å måtte lage flere brukere til den. Dette kan være partnere du driver med, kollegaer eller eksterne ressurser som trenger tilganger til nettsiden for å gjøre endringer. Er du ny i WordPress, eller kanskje går det lang tid mellom hver gang du er inne i «backend», så kan det være litt knotete å finne frem.

Da kan det være praktisk å ha hjelpeguider som viser deg hvordan du kan gjøre ting enklest mulig på nettsiden din!

Derfor har vi laget denne hjelpeartikkelen med steg for steg, slik at du så enkelt som mulig skal kunne følge den når du trenger å lage nye brukere.

Logg inn på nettsiden

I de aller fleste tilfeller er innloggingen til WordPress-siden din tilgjengelig via domenet ditt etterfulgt av /wp-admin/.

Da ser det omtrent slik ut: dinhjemmeside.no/wp-admin/

Deretter trenger du bare å logge inn med ditt brukernavn og passord.

Klikk på "brukere" / "users"

I den sorte kolonnen på venstre hånd får du en liste over alt du har på WordPress-siden din. Et stykke ned på den, over «Verktøy» finner du alternativet «Brukere». Klikker du på den, kommer du inn på en oversikt over alle brukerne som er inne på nettsiden din. Dersom du har en administratorrolle kan du også fjerne eller endre rettighetene til disse brukerne her.

Legge til bruker wordpress

Legg til ny bruker

Når du er inne på brukeroversikten vil du ha en knapp oppe til venstre hvor det står «Legg til ny».
Klikker du på denne knappen får du opp et skjema du fyller ut med den informasjonen som er relevant for brukeren du skal legge til.

Brukernavnet er det den brukeren du legger til skal bruke for å logge inn på nettsiden, mens fornavn/etternavn er navnet som vises inne i brukeroversikten og dersom brukeren publiserer noe, gjør endringer og lignende. For våre kunder bruker vi informasjonen fylt inn slik du ser under, slik at det for enkelthets skyld kommer tydelig frem at det er vi som er der og gjør endringer.

Når det kommer til passord pleier jeg å anbefale å la WordPress generere ett passord ved å trykke på knappen der. Da foreslår WordPress et sterkt passord. Du trenger ikke være bekymret for at passordet er for vanskelig, fordi dersom du huker av «Send varsling til bruker» så får brukeren en epost med beskjed om å lage sitt eget passord uansett.

Når det kommer til roller så kan du lese mer om de forskjellige rollene her, men de viktigste å huske på er:

  • Admin: Har tilgang til alt på nettsiden, og kan gjøre  alt, også fjerne andre brukere, så gi denne tilgangen kun til de som trenger det.
  • Redaktør/Editor: Kan endre, publisere og avpublisere alles poster på nettsiden.
  • Forfatter/Author: Kan endre, publisere og avpublisere sine egne poster.

Når du har fylt inn den informasjonen som er korrekt for den brukeren du skal legge til klikker du på «Legg til ny bruker». Dersom du er en av våre kunder og leser denne artikkelen kan du kopiere informasjonen som står i skjemaet i bildet.

Oppsummering

Nå har du lagt til en ny bruker i WordPress-siden din, og forhåpentligvis blitt litt bedre kjent med baksiden av en nettside i WordPress på veien!

Andre innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!