Nylige innlegg
Annonsering
5
minutter lesning

Performance Marketing: Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker

Performance Marketing: Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker
Skrevet av
Thomas McBride
Publisert
2 Jun
2022

Skap resultater og betal kun når det funker

Performance Marketing høres ut som enda et buzzword som slenges i hytt og pine av markedsførere og salgsfolk. Det kan allikevel lønne seg å ta en nærmere kikk på det, for det kan gagne bedriften din godt. Veldig godt.

I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på

  • Hva er performance marketing?
  • Hvordan skiller performance marketing seg fra tradisjonell markedsføring?
  • Hvorfor bruke performance marketing?

Hva er performance marketing?

Performance marketing er direkte oversatt «ytelsesmarkedsføring». Men også kalt resultatbasert markedsføring. Du betaler for det annonsen klarer å yte, eller gi av resultater. Med andre ord betaler du kun når en handling blir gjennomført, som for eksempel at man har fått et lead, et salg, et klikk eller noen har fylt inn et skjema. Det er derfor viktig å måle og analysere de resultatene man får av annonsene.

Det er betalt markedsføring. Altså ikke organisk. Når vi jobber med performance marketing fokuserer vi ofte på annonsering gjennom sponsoravtaler, affiliate, SoMe (sosiale medier) og søkemotormarkedsføring (Google, Bing o.l.).

Performance = annonsens ytelse = betaling per konvertering

Hva er forskjellen på performance marketing og tradisjonell marketing?

Segmentert og målrettet

Performance marketing skiller seg fra tradisjonell markedsføring, fordi det krever høyere grad av målrettet markedsføring. Meningen er at man skal kunne treffe hver enkelt forbruker med et tilpasset og relevant budskap. Det kan være å kjøre annonser på Instagram, rettet mot menn, som er interessert i jakt. I tillegg kan disse være mellom 28 og 45 år og bo i Oslo. Dette er målrettet og segmentert, og derfor performance-vennlig.

Det kan også være lurt å velge å kjøre flere annonser (f.eks. A/B-teste), for å se hvilke annonser som presterer best. Hvorvidt det presterer kan måles gjennom:

  • Cost Per Impression (CPM): Også kalt Cost Per Mille. Betaling per 1000 visning av annonsen.
  • Cost Per Click (CPC): Betaling per klikk på en annonse. Ofte brukt i SEM (søkemotormarkedsføring).
  • Cost Per Sales (CPS): Når en konvertering i form av salg blir gjennomført – først da betaler man.
  • Cost Per Leads (CPL): Betaling for leads (interesserte kunder). F.eks. dersom en kunde fyller ut et kontaktskjema eller abonnerer på et nyhetsbrev. Da er kunden et lead, siden de viser interesse.
  • Cost Per Acquisition (CPA): Prisen annonsør betaler for når en spesifikk handling gjennomføres.

Det handler om å måle et av disse (det finnes så klart flere ting man kan måle), og å kontinuerlig optimalisere. Uten å kunne måle noen av disse, kan det heller ikke kalles performance marketing. Valgene som er gjort må evalueres, kampanjemålene må defineres, riktige plattformer (f.eks. Google Display og Facebook Ads) må velges, kostnader og selvfølgelig resultater må gjennomgås.

Performance marketing is a great strategy when you want to be able to measure results, and get them fast.

BARRY FELDMA
N

Hvorfor performance?

Det er en mer resultatorientert tilnærming enn man ellers finner i mange metoder for markedsføring. Det er mye jobb og analyse involvert, men er det gjort riktig kan det gi gode resultater. Denne type markedsføring skiller seg fra massemarkedsføring (f.eks. TV og aviser), fordi det jobbes mye mer målrettet. Det handler om å ha de best optimaliserte markedsføringsaktivitetene, og i tillegg ha spesifikke mål du jobber mot. Derfor kan det også være mer jobb involvert. Men samtidig er det mye data og programmer som kan hjelpe deg på veien!

Hva nå?

Vi vet hvor mye tid bedrifter bruker på å lære seg, prøve og feile med markedsføringen til sin bedrift.

Hvis man ser på hva de kunne gjort i steden (for eksempel å møte kunder) i arbeidstimer, i tillegg til potensielle tap på annonser, utgjør det ganske fort store summer. Om du heller vil at noen andre skal ta seg av jobben til en fair pris tar vi gjerne en kaffe med deg for å se på mulighetene sammen.

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Alle
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan har inngått et samarbeid med Aquarama for å optimalisere deres Google Ads-strategi med analyser, oppfølging og opplæring.
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan
22 Jul
2024
2
min read
View All
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Alle
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
Alle
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All