I dagens digitale tidsalder er det viktigere enn noen gang å ha en nettside som rangerer høyt på Google. Dette er fordi Google er den mest brukte søkemotoren i verden, og å ha en høy rangering på Google kan øke synligheten til bedriften din og dermed også forbedre salget ditt. Men å optimalisere nettsiden din for Google kan være en utfordring, spesielt hvis du ikke er kjent med SEO (Search Engine Optimization).
I denne artikkelen vil vi gi deg 5 tips som vil hjelpe deg med å optimalisere nettsiden din for Google og øke synligheten din.
“Ensure you’re writing content the way you’d explain it to someone over the phone"
– Carolyn Lyden
Velg riktige søkeord
Det første trinnet for å optimalisere nettsiden din for Google er å velge de riktige søkeordene. Du vil at nettsiden din skal dukke opp i søk når folk søker etter noe som er relatert til det du tilbyr.
For å finne de riktige søkeordene, bør du foreta en søkeordsanalyse. For å gjøre dette kan du bruke verktøy som Google Keyword Planner, SEMrush og Ahrefs. Det er mange gratis verktøy, men disse har ofte begrensninger, og de betalte versjonene er ofte dyre. For å spare inn på å få alle funksjoner kan du også hyre inn et SEO-byrå for å gjøre jobben for deg.
En søkeordsanalyse gir deg en liste over søkeord som er relevante for bedriften og nettsiden din, og gir deg også informasjon om hvor mange mennesker som søker etter disse søkeordene hver måned.
Optimaliser nettsidens innhold
For å rangere høyt på Google, må du sørge for at innholdet på nettsiden din er relevant og av høy kvalitet. Dette betyr at du må fokusere på å lage innhold som er informativt, engasjerende og relevant for målgruppen din.
Du må også sørge for at søkeordene du har valgt, er inkludert i innholdet på en naturlig måte, men ikke overdriver bruken av disse. Husk at det viktigste er å tilby en god brukeropplevelse for besøkende på nettsiden din.
Før var det flere måter å «jukse» seg opp i søkeresultatene som å spamme inn søkeordene man ville rangere på – men i dag er resultatet av dette at Google rangerer siden din lavere. Med andre ord blir du belønnet for å gjøre nettsiden din relevant for dine kunder, og kundene får en bedre opplevelse – win win win!
Bruk riktig metadata
Metadata er informasjon som vises i søkeresultatene på Google, og det er derfor viktig å optimalisere dette for å tiltrekke seg flere besøkende til nettsiden din.
Du må sørge for at hver side på nettsiden din har en unik tittel og beskrivelse som inkluderer de relevante søkeordene dine. Disse titlene og beskrivelsene må også være engasjerende og overbevisende nok til å få potensielle kunder til å klikke på lenken til nettsiden din.
Forbedre nettsidens hastighet
Nettsidens hastighet er også en viktig faktor for Google-rangering. Hvis nettsiden din tar lang tid å laste, vil dette føre til at besøkende forlater siden din og dermed øke «bouncerate» din.
Dette kan påvirke rangeringen din negativt. For å forbedre nettsidens hastighet, kan du komprimere bilder, redusere antall plugins og unødvendige elementer (bloat) på nettsiden din, og sørge for at webserveren din passer din nettside sine behov.
Ha en responsiv nettside
Med stadig flere brukere som besøker nettsider fra mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett, er det viktigere enn noensinne å ha en mobiloptimalisert nettside.
Google gir faktisk en høyere rangering til nettsider som er optimalisert for mobil, som dermed gir en bedre brukeropplevelse til besøkende fra mobile enheter.
For å optimalisere nettsiden din for mobil, kan du bruke et responsivt design som automatisk tilpasser seg enheten som brukes, redusere antall bilder og elementer på siden, og sørge for at knapper og navigasjon er brukervennlige på mindre skjermer. Med en mobiloptimalisert nettside kan du tiltrekke deg flere besøkende fra mobile enheter og forbedre Google-rangeringen din.
Oppsummering
Å optimalisere nettsiden din for SEO / Google er krevende og kan være en utfordring, men med disse 5 tipsene kan du øke synligheten din på Google og tiltrekke deg flere besøkende til nettsiden din.
Husk å velge de riktige søkeordene, lage relevant og kvalitetsinnhold, optimalisere metadata, bygge kvalitetslenker, og forbedre nettsidens hastighet. Disse tipsene vil bidra til å forbedre Google-rangeringen din og øke sjansen for at
nettsiden din blir funnet av potensielle kunder.
Og husk: SEO tar tid!
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!