I dagens digitale tidsalder er det viktigere enn noen gang å ha en nettside som rangerer høyt på Google. Dette er fordi Google er den mest brukte søkemotoren i verden, og å ha en høy rangering på Google kan øke synligheten til bedriften din og dermed også forbedre salget ditt. Men å optimalisere nettsiden din for Google kan være en utfordring, spesielt hvis du ikke er kjent med SEO (Search Engine Optimization).
“Ensure you’re writing content the way you’d explain it to someone over the phone»
– Carolyn Lyden
Velg riktige søkeord
Det første trinnet for å optimalisere nettsiden din for Google er å velge de riktige søkeordene. Du vil at nettsiden din skal dukke opp i søk når folk søker etter noe som er relatert til det du tilbyr.
For å finne de riktige søkeordene, bør du foreta en søkeordsanalyse. For å gjøre dette kan du bruke verktøy som Google Keyword Planner, SEMrush og Ahrefs. Det er mange gratis verktøy, men disse har ofte begrensninger, og de betalte versjonene er ofte dyre. For å spare inn på å få alle funksjoner kan du også hyre inn et SEO-byrå for å gjøre jobben for deg.
En søkeordsanalyse gir deg en liste over søkeord som er relevante for bedriften og nettsiden din, og gir deg også informasjon om hvor mange mennesker som søker etter disse søkeordene hver måned.
Her kan du lese om hva en søkeordsanalyse er og hvordan man gjør det:
Optimaliser nettsidens innhold
For å rangere høyt på Google, må du sørge for at innholdet på nettsiden din er relevant og av høy kvalitet. Dette betyr at du må fokusere på å lage innhold som er informativt, engasjerende og relevant for målgruppen din.
Du må også sørge for at søkeordene du har valgt, er inkludert i innholdet på en naturlig måte, men ikke overdriver bruken av disse. Husk at det viktigste er å tilby en god brukeropplevelse for besøkende på nettsiden din.
Før var det flere måter å «jukse» seg opp i søkeresultatene som å spamme inn søkeordene man ville rangere på – men i dag er resultatet av dette at Google rangerer siden din lavere. Med andre ord blir du belønnet for å gjøre nettsiden din relevant for dine kunder, og kundene får en bedre opplevelse – win win win!
Bruk riktig metadata
Metadata er informasjon som vises i søkeresultatene på Google, og det er derfor viktig å optimalisere dette for å tiltrekke seg flere besøkende til nettsiden din.
Du må sørge for at hver side på nettsiden din har en unik tittel og beskrivelse som inkluderer de relevante søkeordene dine. Disse titlene og beskrivelsene må også være engasjerende og overbevisende nok til å få potensielle kunder til å klikke på lenken til nettsiden din.
Forbedre nettsidens hastighet
Nettsidens hastighet er også en viktig faktor for Google-rangering. Hvis nettsiden din tar lang tid å laste, vil dette føre til at besøkende forlater siden din og dermed øke «bouncerate» din.
Dette kan påvirke rangeringen din negativt. For å forbedre nettsidens hastighet, kan du komprimere bilder, redusere antall plugins og unødvendige elementer (bloat) på nettsiden din, og sørge for at webserveren din passer din nettside sine behov.
Drømmer du om flere kunder på nett?
Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med markedsføringen til din bedrift.
Ha en responsiv nettside
Med stadig flere brukere som besøker nettsider fra mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett, er det viktigere enn noensinne å ha en mobiloptimalisert nettside.
Google gir faktisk en høyere rangering til nettsider som er optimalisert for mobil, som dermed gir en bedre brukeropplevelse til besøkende fra mobile enheter.
For å optimalisere nettsiden din for mobil, kan du bruke et responsivt design som automatisk tilpasser seg enheten som brukes, redusere antall bilder og elementer på siden, og sørge for at knapper og navigasjon er brukervennlige på mindre skjermer. Med en mobiloptimalisert nettside kan du tiltrekke deg flere besøkende fra mobile enheter og forbedre Google-rangeringen din.
Konklusjon
Å optimalisere nettsiden din for SEO / Google er krevende og kan være en utfordring, men med disse 5 tipsene kan du øke synligheten din på Google og tiltrekke deg flere besøkende til nettsiden din.
Husk å velge de riktige søkeordene, lage relevant og kvalitetsinnhold, optimalisere metadata, bygge kvalitetslenker, og forbedre nettsidens hastighet. Disse tipsene vil bidra til å forbedre Google-rangeringen din og øke sjansen for at
nettsiden din blir funnet av potensielle kunder.
Og husk: SEO tar tid!
Vi anbefaler også å sjekke ut SEO Guide 2025 fra en SEO Konsulent.

Markedsføringsplattformen for SMB og gründere
Groweb gir deg tilgang til en brukervennlig nettsidebygger, guider om SEO, digital synlighet og Google Ads, alt uten behov for kodekunnskap. Perfekt for deg som vil ta kontroll over din egen markedsføring.