Nylige innlegg
SEO
5
minutter lesning

Hva er en SEO-analyse? 3 steg for å bli digitalt synlig

Hva er en SEO-analyse? 3 steg for å bli digitalt synlig
Skrevet av
Petter Langdalen
Publisert
15 Jun
2022

Dersom du vil at kundene dine enkelt skal finne deg, er du nødt til å være synlig i Google. Daglig gjennomføres det nesten 6 milliarder søk i Google hver dag på verdensbasis. Du gjør det garantert selv også. Faktisk viser det seg at over halvparten av all trafikk på nett er organisk. Kanskje var det slik du kom over denne artikkelen?

SEO, eller søkemotoroptimalisering er noe mange norske bedrifter har blitt introdusert for under pandemien. Kort forklart er grepene man gjør for SEO på nettsiden sin, det som bidrar til at man dukker opp når folk søker på det man tilbyr. For å ranke i toppen er det en del ting som skal sitte – men at det er mye jobb betyr ikke at det ikke er verdt det.

SEO kan være krevende både når det kommer til tidsbruk og kunnskap. Derfor tar noen skrittet og ansetter en SEO-ansvarlig, andre hyrer inn byråer som oss, og noen velger å gjøre det selv.

Det enkleste og billigste er som regel å fokusere på SEO fra starten av. På den måten kan man bygge opp nettsiden på en måte som er SEO-vennlig hele veien. Men som regel fungerer det ikke slik. De fleste kundene våre har begynt med en nettside, driftet den en stund, før de i det hele tatt hører om SEO. Det er som regel der vi kommer inn, og det er de tilfellene denne artikkelen tar utgangspunkt i.

I denne artikkelen får du se det grunnleggende i hvordan en SEO-analyse fungerer hos oss.

“Søkemotorer har leseevnen/forståelse til en elev i 6. klasse»
– David Harry

Teknisk analyse

Som regel pleier vi å begynne med en teknisk analyse av nettsiden. Vi gjør dette hovedsakelig for å finne tekniske feil og mangler som kan forbedres. Feilene ligger vanligvis i feil lenker, 404-meldinger eller det som vi liker å kalle «spøkelsessider» – altså sider som noen for eksempel har begynt på, men som aldri har blitt noe av, som har blitt liggende og blir plukket opp (indeksert) av Google. Ofte gjør disse forbedringene ganske store utslag i seg selv, da dette går på hastighet/lastetid på nettsiden og gir forbedringer i kundereisen.

Kort oppsummert

  • Full scan / crawl av hele nettsiden for å finne feilmeldinger, duplikater og spøkelsessider
  • Forbedre hastighet på nettsiden

Innholdsanalyse

Når vi har crawlet (scannet) hele nettsiden har vi også et godt utgangspunkt for å ta en titt på innholdet som er der i dag. Dette gjøres med en innholdsanalyse. Det innebærer at man går over tekster, blogginnlegg og lignende for å se om det er tagget riktig (H1, H2 osv.), om tekster og overskrifter matcher søkeordsanalysen (se neste punkt), hvordan innholdet rangerer i Google. Deretter ser man på muligheter for å gjøre det bedre. Kanskje kan det være at et synonym av ord som har blitt brukt blir søkt på dobbelt så mye som det man har brukt? Kanskje er tekstene litt korte, eller lignende.

Kort oppsummert

  • Se over innhold som finnes på nettsiden
  • Sjekk hva som funker/burde optimaliseres og hvordan

Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse gjøres gjerne parallelt med innholdsanalysen. En søkeordsanalyse innebærer at man sjekker hvilke relevante søkeord folk søker på og hvor mye konkurranse det er på disse søkeordene. Deretter settes dette i system slik at det kan brukes til fremtidige publiseringer/annonser og for å oppdatere eksisterende.

Kort oppsummert

  • En søkeordsanalyse brukes for å finne søkeordene du burde bruke
  • Det sjekker også hvordan du kan rangere best mulig med disse

Du kan lese mer om hva en søkeordsanalyse er og hvorfor du gjøre det her.

Oppsummering

Det er alltid best å gjøre ting med en plan. En SEO-analyse gir deg nettopp dette. Med en SEO-analyse får du en oversikt over hvordan ting ser ut per dags dato, og en plan for hvordan det kan gjøres bedre i fremtiden. Hvor mye en SEO-analyse koster spørs på flere faktorer, som for eksempel hvor stor nettsiden din er (hvor mange sider), kompetansen til den som skal gjøre det (hvor lang tid), og hvor i dybden du ønsker at den skal gå. Men en ting er sikkert – om du ikke har en, bør du skaffe deg en analyse ASAP!

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Alle
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan har inngått et samarbeid med Aquarama for å optimalisere deres Google Ads-strategi med analyser, oppfølging og opplæring.
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan
22 Jul
2024
2
min read
View All
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Alle
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
Alle
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All