Søkemotoroptimalisering handler i all hovedsak om å dukke opp i Google sine søkemotorer. Å bli funnet i Google er essensielt for å øke den digitale synligheten til bedriften din. Med effektive SEO-tiltak sørger du for at Google leser innholdet ditt på best mulig måte, og belønner deg for å ha relevant innhold til målgruppen din ved å rangere nettsiden din høyere i søkeresultatene.
I denne artikkelen vil vi presentere 3 viktige tiltak / søkemotoroptimalisering tips som som vil hjelpe deg med å få økt organisk trafikk til nettsiden din. Ved å følge disse tipsene vil forbedre synligheten til bedriften din, og dermed tiltrekke deg flere besøkende på nettet.
“SEO handler ikke lenger om å «slå» systemet – det handler om å lære seg og følge reglene.
– Jordan Teicher
Få oversikt med en søkeordsanalyse
En søkeordsanalyse er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Den skal gi deg svaret på hva kunden din skriver i Google søket sitt, og hvilke søkeord som er mest populære. Det betyr at du får vite hvor du skal dukke opp i Google, slik at kundene finner deg.
Du kan lese mer om hvordan og hvorfor man bør gjøre en søkeordsanalyse her.
Ved å lage en liste over relevante søkeord i din bransje, kan du finne ut hvilke ord som gir deg mest trafikk + hvor vanskelig det er å havne på top 10 i Google søket. For eksempel da jeg skrev denne artikkelen så fant jeg ut at «søkemotoroptimalisering tips» har ca. 140 søk i måneden versus «seo tips» som kun har 30 søk i måneden. Med andre ord så får du svar på hvilke ord du bør vektlegge i innholdet ditt – slik at du når et størst mulig publikum.
SEO-optimaliser nettsiden
Det er mange faktorer på landingssidene dine som påvirker hvor du havner i et Google søk. Nedenfor har jeg ramset opp noen viktige faktorer som du bør se over på ditt eget innhold:
- Nøkkelord / keyword for innholdet samspiller med søkeordet du vil bli synlig på
- Innholdet nevner søkeordet og relevant info rundt det (får publikum svaret de leter etter?)
- Hoved- og mellomtitler (nevner h1, h2 og h3 søkeordet eller noe relatert til det?)
- Alt-tekst til bilder (blir søkeordet nevnt i bildetekstene?)
- Intern- og ekstern lenking (har du lenker til andre relevante artikler på nettsiden din eller andres?)
- Meta overskrift og beskrivelse (har du søkeordet nevnt i overskriften og teksten som dukker opp i Google?)
For å få en oversikt over hvor godt siden din har blitt SEO optimalisert, kan du bruke diverse verktøy / plugins. I vårt byrå så bruker vi blant annet RankMath, Pagespeed fra Google og SEMrush til å få umiddelbar tilbakemelding på om innholdet er godt nok SEO optimalisert. Dermed kan vi justere og optimalisere innholdet fortløpende slik at Google belønner siden din best mulig.
Les mer om SEO-optimalisering her: 5 tips til å forbedre SEO på nettsiden din.
Velg en strategi for å oppnå digital synlighet
Valg av SEO strategi handler i all hovedsak om man vil ta opp kampen med konkurrenter på de mest populære og generiske søkeordene, eller om man vil fokusere på lange og spesifikke søkeord i en nisje-strategi.
Fordelen med å fokusere på de mest populære og generiske søkeordene
- Du kan bruke alle søkeresultatene på første siden til Google som inspirasjon for hva som må til for å havne der.
- Det er et større publikum du når ut til, som kan føre til høyere organisk trafikk på nettsiden.
- Ulempen med denne strategien er at det er vanskelig å nå førstesiden i Google. Det kan være tidskrevende da generiske og populære søkeord har en høyere «standard» enn hva et langt og spesifikt søkeord har.
Fordelen med å fokusere på lange og spesifikke søkeord
- Man blir sterkere belønnet av Google basert på relevans dersom man fokuserer på noe veldig spesifikt.
- Det er mest sannsynlig mindre konkurranse, slik at du kan klatre opp på top 10 rimelig kjapt.
- Du treffer et mye mer relevant publikum, da de leter etter spesifikk info som du gir.
- Ulempen med denne tilnærmingen er at det vil være et mindre søkevolum på de søkeordene du dukker opp på.
SEO tips 2023 oppsummert
Ved å gjøre en søkeordsanalyse får du svar på hvilke søkeord du bør vektlegge i innholdet ditt.
Deretter kan du optimalisere landingssidene dine basert på faktorene som Google sine søkemotorer går gjennom i rangeringen – i tillegg til at innholdet er relevant for søkeordet og gir svar på det søkeren lurer på.
Dersom du er en liten- eller mellomstor bedrift så vil en nisje-strategi være mest lønnsomt kortsiktig. Det er viktig å huske på at du ikke bare vil ha folk inn i butikken din, men heller folk som vil kjøpe produktene/tjenestene dine.
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!