Kanskje har du markedsførere internt i bedriften, kanskje ikke. Uansett kan det være vanskelig å holde tritt når selskapet ditt vokser og trenger å øke innsatsen på markedsføringen, eller kanskje det mangler kompetanse internt for å for eksempel bygge en ny nettside.
Hvem skal du kontakte når du trenger hjelp? Da kan et markedsbyrå være løsningen for å spare tid, penger og øke salget til bedriften din digitalt.
I Norge finnes det hundrevis av markedsbyråer som tilbyr forskjellige tjenester og ekspertise. Noen er mer nisjete enn andre, og fokuserer kanskje spesifikt på én tjeneste, mens andre fokuserer kun på markedsføring for spesifikke bransjer.
I denne artikkelen går jeg gjennom noen typiske spørsmål som dukker opp når en bedriftsleder vurderer å hyre inn et markedsbyrå.
“Markedsføring er ikke en hendelse, men en prosess. Man forbedrer, perfeksjonerer, endrer og pauser den. Men den stopper aldri.
– Jay Levinson
Hva gjør et markedsbyrå?
Kort forklart er et markedsbyrå en samling av dyktige markedsførere med kompetanse på forskjellige felt, som til sammen utgjør et byrå. Dette kan for eksempel være noen som er gode på nettsider, noen som er gode på annonsering og folk som er gode på SEO, influencere, you name it – sammensetningene er mange.
Selv om et markedsbyrå tilbyr flere forskjellige tjenester, er det ikke slik at du må benytte deg av alle. Det er for eksempel ikke uvanlig at kunder kontakter oss med en allerede fungerende flott nettside, og kun trenger bistand med SEO.
Et markedsbyrå vil gå over bedriften og foreslå en skreddersydd strategi for markedsføringen fra start til slutt – og veien videre. Hvilke tjenester som leveres av byrået spørs med andre ord på hva din bedrift trenger. De beste byråene ser mer enn bare én kanal, og kan rådføre deg til den løsningen som passer best for dine mål og budsjett.
Fordelen med dette er at du får oversikt, samtidig som du kan fokusere på andre gjøremål i bedriften din.
Hvorfor bruke et markedsbyrå?
Fordelen med et byrå er omtrent det samme som et sykehus. De har som regel best software og det beste spesialutstyret, de beste spesialistene og får trening av de beste.
Ja, iblant er det bedre å gå til noen som spesialiserer seg på ett felt (ofte freelancere), men dersom du har en bedrift som vokser eller har vekstambisjoner kan det oppstå problemer når det skal skaleres. Byråer har muligheten til å hjelpe bedriften din på hvert eneste markedsføringssteg på reisen, ikke bare noen av stegene til et visst punkt.
Jeg anbefaler også å se gjennom denne artikkelen som går gjennom 9 grunner til å hyre et markedsføringsbyrå.
Er byrået riktig for din bedrift?
Når du skal velge et markedsbyrå for din bedrift er det viktig at du først tar et blikk innover for å identifisere dine mål og hvor du er. Mitt råd er å se etter byråer som er vant til å jobbe med bedrifter som din, og som har erfaring å vise til.
Det kan også lønne seg å ta en prat med flere byråer, for å få et overblikk over hvilke muligheter som finnes der ute, og ikke minst få en følelse på om det er mennesker du ønsker å jobbe med. Et seriøst byrå vil aldri forsøke å selge deg tjenester bedriften din ikke trenger.
Avslutningsvis ønsker jeg å gi en liste med spørsmål jeg selv hadde stilt meg, dersom jeg hadde en bedrift som trengte hjelp fra et byrå:
10 spørsmål du burde gå gjennom
- Hva trenger jeg? Hvorfor hyre et byrå?
- Hva er ekspertisen til byrået (om de sier alt ville jeg lett videre)
- Hva er kjerneverdiene deres
- Hvordan er arbeidsprosessen deres
- Eier jeg min egen data (noen byråer bruker egne plattformer, noe som gjør at du som kunde må begynne på scratch hvis du sier opp avtalen!)
- Hvem er de andre kundene deres? Er de vant til å jobbe med min type bedrift (størrelse, bransje, lokasjon, etc.)
- Hva sier andre om de (sjekk kundereferanser og Google)
- Trenger jeg mer enn én tjeneste på sikt, eller kan det lønne seg med en freelancer?
- Hvordan er menneskene i bedriften (f.eks under første samtale), og passer de meg
- Passer tilbudet deres budsjettet til bedriften min
Oppsummering
Å velge et markedsbyrå er veldig ofte riktig løsning for mange bedrifter, og med RePlan har også små og mellomstore bedrifter et markedsbyrå å gå til. Med denne guiden burde du uansett ha noen gode retningslinjer å følge når du ser etter det byrået som er riktig for din bedrift.
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!