Nylige innlegg
Annonsering
5
minutter lesning

Hva betyr fasene i Facebook Ads Manager?

Hva betyr fasene i Facebook Ads Manager?
Skrevet av
Petter Langdalen
Publisert
1 Jun
2022

Om du har publisert en annonse i Facebook Ads har du sannsynligvis lagt merke til at den går gjennom flere faser i løpet av perioden. Dette gjelder både når du lager den, publiserer den og endrer den. Det kan lønne seg å ha et visst innblikk i hva disse fasene betyr, slik at du har kontroll på hva som skjer med annonsene dine – og om det er nødvendig å ta grep.

Selv om statusen på disse kan gjelde både kampanje, ad set og annonse velger jeg å bruke annonse(n) som et samlebegrep, da alt finnes på samme sted i Facebook Ads Manager.

“Hemmeligheten med sosiale medier er å tenke som brukeren først, deretter som markedsfører
– Anonym

Hvor ser man status på annonsen

Statusen ser du når du går inn på din Facebook Ads Manager og klikker på enten Campaign, Ad Set eller Ads. Under hver av disse vil du kunne se en kolonne som heter «Delivery». Den forteller deg hva som skjer med kampanjen, ad set eller annonsen.

Error / Avvist annonse

Vi begynner med en av de «skumle», nemlig «Error. Error kjennetegnes med en rød varseltrekant. Error betyr at annonsen din ikke kan kjøre i det hele tatt på grunn av et problem med annonsen. Får du for eksempel en avvist annonse fordi den bryter med Facebook sine retningslinjer vil du få opp denne.

Warning / Leaning limited

En advarsel i Business Manager er markert med en gul trekant. En advarsel betyr som regel at annonsen ikke leverer optimalt, og at Facebook anbefaler å ta en kikk på den for å gjøre den optimal. Dette kan være at læringsfasen til annonsen ikke får nok data basert på målene du har satt for annonsen, slik at den ikke kommer seg ut av læringsfasen.

Pending / Scheduled / In review

Pending markeres med en grønn hul sirkel, og betyr egentlig bare at annonsen er under vurdering. Dette kan være at den akkurat er publisert og må godkjennes av Facebook (In review), eller at du har satt publisering til et senere tidspunkt (Scheduled). Om du har gjort endringer på en annonse som allerede er godkjent vil du få opp Processing, som betyr at den tar inn nye endringer og oppdaterer – dette kan ta noen minutter eller opp til 8 timer i følge Facebook. Når den er ferdig prosessert får du beskjed om den er aktiv, eller om det har skjedd noe feil underveis som du bør ta en titt på.

Active / Learning

Ser du en hel grønn sirkel betyr dette at annonsen er aktiv, eller i læringsfasen. Dette er et godt tegn, da det i grunn betyr at annonsen kjører som forventet (ikke til å forveksle med optimalt) – altså at det ikke er noen rene feil i annonsen teknisk sett. Når den er i læringsfasen (Learning) vil annonsen bli testet av Facebook for å finne de mest optimale måtene å levere annonsen på, og i den perioden er annonsen noe ustabil og CPA´en (Cost Per Acquisition) er dårligere – men så fort den er ute av læringsfasen får man anvendbar

Inactive / Completed

Ser du en grå full sirkel betyr det annonsen ikke lenger er aktiv. Dette betyr enten at perioden du har satt annonsen til å være aktiv har gått ut, eller at annonsen har blitt skrudd av.

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
6 grunner til å skaffe en ny nettside
All
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
All
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All
5 tips for bedre SEO på nettsiden din
All
SEO
Nettside
5 tips for bedre SEO på nettsiden din
Boost din nettsides søkemotorrangering med disse fem effektive SEO-tipsene. Enkel veiledning for bedre digital synlighet.
5 tips for bedre SEO på nettsiden din
Thomas McBride
14 Mar
2023
5
min read
View All