Facebook Ads er fortsatt en viktig plattform for mange bedrifter å annonsere på, og til tross for store endringer både på baksiden og forsiden og i brukersnitt ser det ut til at det kommer til å være det en god stund fremover også.
Som gründer, bedriftseier eller markedsfører er sannsynligheten stor for at annonsering på Facebook er én av de første plattformene som kommer opp i tankene dine når det kommer til betalt markedsføring, sammen med annonsering i Google. Men hvor skal man begynne?
Dersom du er som omtrent 3,5 andre nordmenn har du en bruker på Facebook, og da er du allerede i gang!
Mange velger å starte annonseringen selv, før de hyrer inn et byrå eller en markedsfører, og vi støtter forsåvidt det – forutsatt at man tar seg tid til å gjøre forhåndsundersøkelser og har tid til å følge med og opp. Dersom du er usikker er det alltid bedre å spørre om profesjonell hjelp. Men for deg som ønsker å prøve selv har vi laget denne trinn for trinn guiden på hva vi mener er en god praksis på å sette opp din første annonse.
Vi har alt i Facebook på engelsk, og anbefaler deg å gjøre det samme, da det gjør det lettere å snakke med Facebook sin kundeservice (samt å Google, hehe). Vi forutsetter også at du allerede har en Facebook Business Manager. Det er også en forutsetning at du har opprettet en annonsekonto, hvis du ikke har gjort det bør du sette opp dette først.
“Facebook ads dominerer fortsatt. Det skiller seg fra Google, siden Google fokuserer på søk”
– Anonym
Begreper i Facebook Ads
Ad account / annonsekonto
Ad account er selve kontoen all annonseringen din befinner seg i. Tenk på det som en bank hvor du har samlet de forskjellige kortene dine inni. Når du logger inn i annonsekontoen din får du en oversikt over alle campaigns, ad sets og så videre (vi kommer til dette).
Campaign / Kampanje
Campaign er sentralen for selve annonsen. Her setter du målet for annonsen, setter eventuelle budsjett for annonsen og er startpunktet når du oppretter en annonse i Facebook.
Ad set / Annonsesett
Ad Set er der du spesifiserer selve funksjonene til annonsen. Her bestemmer du hvem som skal se annonsene, hvilken Facebook Pixel som skal brukes, hva som telles som konverteringer og hvor annonsen skal dukke opp.
Ads / Annonser
Ads, eller annonse, er selve annonsen vi ser i Facebook. Her styrer du teksten som vises i annonsen(e), bilde/video-materiale, overskrifter og så videre. Med andre ord, alt det visuelle.
Objective / Mål
Objective, eller mål, er det første du tar stilling til når du oppretter en kampanje, og her er det viktig å holde tungen helt rett i munnen. Undersøkelser har vist at valg av feil objective kan føre til at annonsekampanjer blir flere tusen prosent (4238%) dyrere enn nødvendig. Les deg derfor godt opp på de forskjellige valgalternativene du har når du oppretter annonser i Facebook.
Ikke fortvil om det ikke ser helt likt ut hos deg. Facebook oppdaterer det visuelle ganske ofte, og sannsynligvis er oppdateringen rundt hjørnet for deg også. Allikevel er det noenlunde likt, og tingene betyr de samme.
Opprett en ny kampanje
Når du er inne i oversikten i Ads Manager klikker du på den grønne knappen hvor det står «Create». Deretter får du opp en oversikt over campaign objectives. I disse dager ruller Facebook ut en oppdatering på oppsettet, så det kan variere hvordan det ser ut for deg, men vi har tatt utgangspunkt i den nyeste versjonen da den kommer til alle på sikt.
Her blir du presentert med 6 alternativer.
- Awareness
Awareness brukes til brand awareness, og er noe vi sjeldent bruker, da det er ganske dyrt. Inevo anslår at man må bruke +30.000 NOK for at det skal ha noen effekt.
- Traffic
Traffic handler om å få trafikk til et ønsket punkt, for eksempel en nettside eller et Facebook event.
- Engagement
Engagement er ordet Facebook bruker for brukerhandlinger, og dette målet handler om å få likes, kommentarer, meldinger og lignende på Facebook. Ofte relevant hvis du kjører konkurranser på Facebook.
- Leads
Handler hovedsakelig om å samle leads gjennom Facebook sitt skjema uten at de trenger å forlate plattformen.
- App promotion
Få flest mest mulig nedlastninger av en app.
- Sales
Sales handler om å nå ut til folk som mest sannsynlig vil handle gjennom for eksempel kontaktskjemaer, handlekurver og lignende på nettsiden din.
For eksempelets skyld har vi til eksempelkampanjen valgt Sales (tidligere kalt Conversions).
Du kan navngi alt senere.
Når du har bestemt et budsjett kan du sette det her under Campaign Spending Limit. Det betyr at kampanjen stopper når den har brukt dette beløpet. Dersom du tenker å øke budsjettet om annonseringen for eksempel går bra, så ville jeg ikke satt det på, og heller holdt feltet blankt.
Du kan også skru på Campaign Budget Optimization, noe som betyr at Facebook plasserer budsjettet til de ad settene som gjør det best. Facebook har gode algoritmer, så selv har jeg ofte CBO påskrudd. Det gjør det også enkelt å følge med på budsjettet, da du setter et budsjett i kampanjen, fremfor å justere per ad set manuelt selv.
Lag et ad set
Når du lager ad set anbefaler jeg å begynne bredt, før du spisser inn. Begynn med 3-4 ad set på kampanjen, med de samme annonsene. På denne måten kan du sortere ut hvilke ad set som funker og ikke.
Hvis du for eksempel kjører et stort ad set med 100 forskjellige interesser osv. har du ikke peiling på hva det er som gjør at den leverer/ikke leverer, mens deler du det opp i forskjellige ad set kan du se hva som leverer og ikke – og fjerne/legge til basert på dette.
Legg inn pixelen din (har du ikke laget en får du mulighet til å lage det herfra), og velg hvor konverteringer skjer (som regel nettside).
Under interesser setter du «grunndefineringen» på målgruppen din. I dette eksempelet har jeg valgt Norge, 35-60 år. That´s it. Den er superbred. Jeg kommer til å duplisere denne senere og legge til interesser og lignende på de andre annonsesettene, slik at jeg kan følge med på hva som funker og ikke.
Lag en annonse
Etter at du har laget ad set klikker du deg videre og lager annonser. Dette er som nevnt det visuelle, og det som kommer til å være synlig for de som ser annonsene. Velg FB-siden og IG-siden til det du skal annonsere (dersom du ikke har en Instagram, bruk samme som på FB).
Her kan du velge mellom å lage annonsen selv, bruke eksisterende poster fra Facebook-siden din eller Creative Mockup. Jeg velger stort sett å lage selv, og bruker Canva til å lage det visuelle.
Når du lager primary texts og headlines, anbefaler jeg å opprette flere, så tester Facebook forskjellige varianter og kombinasjoner som passer best.
Legg inn URL på landingssiden som passer best med annonsen. Denne URL´en er dit de som klikker på annonsen blir sendt. Ikke bruk forsiden til hjemmesiden din, det blir alt for bredt og det gjør at de som klikker på annonsen blir nødt til å lete seg frem (noe de neppe gidder). Dersom du ønsker at de skal ta kontakt, lag en god kontaktside og send de dit. Dersom du skal selge en bestemt tjeneste, for eksempel som i RePlan sitt tilfelle hvor vi selger nettside, sender du de til en underside til den spesifikke tjenesten/produktet.
Dupliser annonsene
Deretter kan du duplisere denne annonsen, og legge inn andre typer utforminger eller varianter, slik at du ser hvilke typer creatives som gjør det best. Jeg pleier å lage 3-4 stykk i første omgang. Her kan du være kreativ med farger, bilder, tekst etc.
I disse nye kopiene av ad settene spesifiserer du interesser, demografisk eller oppførseler. Dersom du skriver inn noe og klikker på «Suggestions», kommer Facebook med forslag basert på det du skriver inn (så fremt de har det som et alternativ i databasen sin). Igjen, jeg foreslår å begynne med 3-4 stk, la de gå i noen uker og så se hva som leverer og ikke. Dersom noe ikke fungerer kan du skru av eller gjør endringer på annonsesettet, annonsen eller lignende, og dersom noe fungerer bedre kan du se på hvorfor det funker.
Når du har gjort dette, bør du sitte med en struktur som ser noenlunde sånn her ut. På denne måten har du større kontroll på hvilke annonser som leverer, hvilke ad set som reagerer best på de forskjellige utformingene osv.
Hva nå?
Når du bruker denne strukturen får du en god oversikt og kontroll over hvilke grupper som interagerer med annonsene dine, og hvilke utforminger folk klikker på og ikke. Med denne informasjonen kan du over tid lage superkampanjer som er optimalisert og utformet basert på faktiske tall og fakta.
Med det sagt så kan annonsering på facebook være komplisert, og å gjøre feil kan bli dyrt dersom man ikke følger med og gjør optimaliseringer. Med denne strukturen minimerer du risiko og øker sannsynligheten for å lykkes med din første annonse.
Det tar tid å sette seg inn i Facebook annonsering, og det kommer store endringer titt og ofte, hvilket betyr at man ikke kan sette opp en annonse og bare la den stå. Mange velger derfor heller å sette annonseringen ut til noen andre. Vi tilbyr annonsering i Facebook og Google, alt etter behovet til din bedrift.
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!