Ved å optimalisere nettsidene dine, inkludert blogginnlegg, gjør du nettsiden din synlig for folk som skriver inn søkeord knyttet til tjenestene eller produktene i søkemotorer som for eksempel Google eller Bing. Kort forklart er det dette som forbindes med begrepet søkemotoroptimalisering.
Denne veiledningen forklarer noen viktige, enkle grep du kan gjøre for å forbedre SEO (søkemotoroptimalisering) for din bedrift. SEO er et generisk begrep for metoder du bruker for å sikre synligheten av ditt nettsted, og dukke opp på søkemotorenes resultatsider. Jeg kommer ikke til å gå i dybden på det tekniske i denne artikkelen.
Selv om det er variasjon fra bransje til bransje har jeg forsøkt å gjøre veiledningen relativt generell, slik at så mange som mulig vil ha nytte av den.
Stort sett er det Google som er den dominerende aktøren for søkeresultater for bransjene vi jobber med – men selv om det finnes forskjellige algoritmer vil disse grepene sannsynligvis hjelpe deg på flere av de.
“Alt kan forbedres på en eller annen måte»
– Julie Joyce
Hvorfor SEO?
Fokus og arbeid på søkemotoroptimalisering (SEO) vil hjelpe deg med å øke antall sidevisninger, øke tiden brukerne er på nettsiden din og forbedre individuelle blogginnlegg slik at det er lettere å finne frem til din bedrifts tjenester og produkter. En god, søkemotoroptimalisert nettside fører rett og slett til økt salg – dersom ting er gjort riktig.
Fokuser på brukervennlighet
Noe som må gå igjen når du holder på nettsiden din er brukervennlighet. Søkemotorer belønner sider som er brukervennlige for mennesker, og ved å sørge for at din nettside er enkel å navigere og forståelig vil du rangere høyere i resultatene. Det er viktig at man faktisk får det man ser etter når man kommer inn på nettsiden din, hvis ikke forsvinner man raskt ut igjen.
Søkeordsrelevans
Noe annet som er ekstremt viktig å tenke på er: matcher ordene du bruker det folk faktisk ser etter?
Å holde deg innenfor rammene rundt spesifikke søketermer belønnes som regel av Google, da det blir høy korrelasjon mellom innholdet og det folk faktisk ser etter. Prøv derfor å holde artikkelen eller nettsiden sentrert rundt temaer som er relevant for det du driver med.
Å ha fokus på dette fra start gjør det også lettere når du skal jobbe med meta tags, som kommer litt lenger ned.
Husk: Selv om det belønnes å holde seg innenfor termene, så er det viktig at du ikke gjentar deg selv for ofte, da det fort kan oppfattes som spam av Google – noe som virker mot sin hensikt.
Optimaliser for mobil
I den nye hverdagen bruker vi mobilen hele tiden, også når vi surfer. Spesielt når vi er på farten. Det å ha en nettside som er optimalisert for mobil går helt hånd i hånd med å ha en brukervennlig nettside – og Google prioriterer og rangerer mobilvennlige nettsider høyere. Mange anbefaler faktisk å starte med å utvikle nettsiden for mobil, for så å gå over på desktop – men det spørs såklart på trafikken din.
Google My Business (GMB)
Å sette opp Google My Business er relativt fort gjort, og gir et mer seriøst uttrykk. Det er også superviktig når det kommer til lokal søkemotoroptimalisering. Det vil si at når folk søker på tjenesten din i nærområdet, er du et av alternativene som listes opp som aktuelle.
Konkurransen avhenger av bransje og område, men det er også fint for kunder å enkelt kunne finne frem til hvordan de skal kontakte din bedrift.
Meta-beskrivelser
Metabeskrivelser er også ekstremt viktig, da det gir folk et innblikk i om du er riktig resultat eller ei før de trenger å klikke på siden din.
Her er noen av de viktigste du bør begynne med:
Title tag
Beskriver tittelen på siden. Hva er hovedtemaet på siden?
Metabeskrivelse
Går litt mer i dybden, her kan du for eksempel forklare hvorfor det er relevant, kort om introduksjonen til siden eller informasjon om bedriften din.
Header tags
Header tags er en måte å strukturere siden på for søkemotorene. Det går fra H1 til H6, hvor du setter H1 på overskriften for å gi innsikt i hva siden handler om, H2 på underoverskrift osv. Husk å kun bruke H1 én gang!
Alt tekst på bilder
Bildeoptimalisering har blitt en veldig viktig del av SEO, da det er en ekstra måte å rangere på i søkeresultatene. Alt teksten forteller søkemotorene hva som faktisk er i bildet, og dersom bildet skulle kræsje gir det en tekstversjon av bildet til personen som skulle sett det.
Bonustips!
Få en kollega eller bekjent til å gå inn på nettsiden din. Det er fort gjort å gå blind på eget arbeid, og å få andres øyne på det kan hjelpe med å finne ting som er uforståelig eller vanskelig å navigere. Det er også høy sannsynlighet for at også potensielle kunder sliter med å finne frem hvis også din bekjente sliter med å finne frem eller forstå.
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!