Leverandøren skal gjøre Tjenesteytelsen tilgjengelig til avtalt tid, og på avtalt vis i henhold til tilbudet.
Leverandøren skal utføre Tjenesteytelsen i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper som følger av Kontrakten.
1.3 Overføring av disposisjonsrett
1.3.1 Disposisjonsrett
Disposisjonsretten til Tjenesteytelsen skal overføres til Kjøperen på det av de to følgende tidspunkter som er mest relevant:
Tidspunktet der Kjøperen betaler for Tjenesteytelsen.
Tidspunktet der Kjøperen mottar Tjenesteytelsen.
Materiale Leverandør produserer til Kjøper i henhold til kontrakten vil tilfalle Kjøper i sin helhet etter endt avtaleperiode. Leverandøren vil allikevel kunne presentere arbeide og Kjøper sin logo på egen nettside og til andre aktører som referanse for utført arbeid.
Markedsføringsmateriell med tilhørende presentasjoner tilhører Leverandøren, men kan fritt deles innad i Kundens bedrift til intern bruk.
Plugins og andre betalte produkter inngår kun under samarbeidet. Ved avtalebrudd eller avslutning vil Kjøper selv måtte kjøpe nødvendige lisenser.
2.4.1 Overføring av dokumenter som representerer Tjenesteytelsen
Der Tjenesteytelsen er representert ved dokumenter skal disse leveres sammen med Tjenesteytelsen, og i alle tilfeller leveres senest ved leveringstidspunktet, jf. pkt. 7.
(Eksempel: markedsføringsmateriell utarbeidet til kurs og rådgivning for Kjøper. Markedsføringsmateriell med tilhørende presentasjoner.)
Leverandør kan bare benytte seg av underleverandør for oppfyllelse av sine plikter under Kontrakten der slik benyttelse ikke forringer eller truer med å forringe oppfyllelsen.
Leverandøren er i alle tilfeller ansvarlig overfor Kjøper for ytelser fra underleverandør som om Leverandør stod for ytelsene selv.
Leverandøren plikter ikke å opplyse om eventuelle underleverandører eller tilsvarende avtaler til Kjøper.
Hindres Leverandøren fra å oppfylle sine forpliktelser til rett tid, skal han uten ugrunnet opphold gi melding til Kjøper om hindringen og dens virkning på muligheten til å oppfylle. Leverandøren skal kunne dokumentere når og hvordan slik melding ble gitt.
Dersom Kjøperen ønsker å gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser, må han gi skriftlig melding til Leverandøren om mangelen innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Reklamerer Kjøperen ikke innen 2 – to – år etter den dag da Tjenesteytelsen var fullført, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom Leverandøren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Kjøperen kan uansett gjøre mangelen gjeldende dersom Leverandøren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Dersom Kjøperen ikke får slikt varsel som bestemt i pkt. 8.7 innen rimelig tid etter at Leverandøren fikk eller burde fått kjennskap til hindringen, kan Kjøperen kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide.
Kjøperen kan kreve at Leverandøren for egen regning foretar avhjelp av enhver manglende oppfyllelse av Leverandørens forpliktelser som viser seg i reklamasjonsperioden. Avhjelp kan skje ved utbedring, omlevering eller tilleggslevering, eller på annen måte som sørger for at Tjenesteytelsen får den etter Kontrakten spesifiserte kvaliteten og at leveransen samlet sett skal fungere som forutsatt. Leverandørens avhjelp fratar ikke Kjøperen retten til å kreve erstatning for forsinket oppfyllelse.
Selv om Kjøperen ikke krever det, har Leverandøren rett til, for egen regning, å foreta avhjelp, når dette kan skje uten urimelig forsinkelse og uten vesentlig ulempe for Kjøperen.
Dersom Leverandøren gir Kjøperen melding om at han vil foreta retting eller omlevering innen en angitt tid, og Kjøperen ikke svarer innen 10 – ti – dager etter at han har mottatt meldingen, kan Leverandøren foreta rettingen eller omleveringen innen den tid som er angitt.
Dersom Kjøperen krever at Leverandøren foretar avhjelp, og Leverandøren mener behovet for avhjelp ikke skyldes feil eller mangel som Leverandøren svarer for, plikter Leverandøren likevel å foreta avhjelp etter reglene i pkt. 9.4.
For at Leverandøren senere skal kunne gjøre gjeldende krav på vederlag for avhjelp, må han på forhånd ha levert et forpliktende pristilbud for avhjelpen til Kjøper.
Dersom Leverandøren kan dokumentere at avhjelp er ytt for mangler eller feil som Leverandøren ikke er ansvarlig for, kan Leverandøren kreve dekket utgifter i henhold til det forpliktende pristilbudet.
Har Kjøperen krav som følge av Leverandørens mislighold, kan Kjøperen holde tilbake så mye av kjøpesummen som misligholdet synes å utgjøre av det samlede vederlaget.
Dersom avhjelp ikke blir foretatt innen rimelig tid, eller dersom Leverandøren ikke har lykkes med å avhjelpe en mangel, kan Kjøper kreve et forholdsmessig prisavslag.
Prisavslag er kompensasjon for redusert verdi av det leverte.
2.9.1 Heving ved forsinkelse
Kjøperen kan heve Kontrakten med umiddelbar virkning ved vesentlig forsinkelse, der forsinkelsen medfører at Kontraktobjektets verdi reduseres vesentlig for Kjøperen.
2.9.2 Heving ved funksjonsmangler
Kjøperen kan heve Kontrakten der funksjonsmangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd.
Kjøperen må gi melding til Leverandøren om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til funksjonsmangelen. Dette gjelder likevel ikke dersom Leverandøren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
2.9.3 Heving ved rettsmangler
Dersom det foreligger rettsmangler ved Tjenesteytelsen, og dette ikke blir avhjulpet innen rimelig tid, kan Kjøperen heve Kontrakten med umiddelbar virkning.
2.9.4 Hevingsoppgjør
Ved heving opphører Kjøperens rettigheter til Tjenesteytelsen.
Hvis Leverandøren krever det, skal ytelser som er levert av ham leveres tilbake eller slettes eller makuleres på forsvarlig måte etter hevingen.
Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av Leverandørens mislighold. Erstatningen skal dekke Kjøperens direkte tap. Tap som skyldes merarbeid anses som direkte tap.
Indirekte tap, jf. lov av 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 67 (2), dekkes ikke.
Erstatningen er begrenset til summen av vederlaget etter Kontrakten eksklusive merverdiavgift, pr. type mislighold.
Har Leverandøren opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro, gjelder ikke de erstatningsbegrensninger som fremkommer av denne bestemmelsen.
For risiko ved investeringen, se pkt. 11 i Kontrakten.
Forventet mislighold foreligger der det etter kontraktsinngåelsen er klart på bakgrunn av Leverandørens handlemåte eller en alvorlig svikt i hans kredittverdighet eller evne til å oppfylle at han ikke kommer til å oppfylle en vesentlig del av sine kontraktsforpliktelser.
Kjøperen plikter så snart han etter forholdene etter levering har mulighet til det å undersøke Tjenesteytelsen slik god skikk tilsier.
Etter levering plikter Kjøper på etterspørsel å signere at leveringen er godkjent, dersom det ikke er innsigelser på leveringen.
Kjøperen plikter å gjennomføre betalingen i henhold til pkt. 4.
Dette gjelder også betaling i tredjepartsapplikasjoner, som annonseplattformer, plugins o.l.
Kjøperen skal yte slik medvirkning som er rimelig å vente av ham for at Leverandøren skal kunne oppfylle sine kontraktsforpliktelser.
Herunder inkludert, men ikke begrenset til:
Nøye gjennomgang og tilbakemeldinger på utkast (web og annonsemedier) fra Leverandør
Informasjon om egne annonsebudsjetter og relevant økonomi for oppdraget
Kjøperen er ansvarlig for å ha gitt uttrykk for formålet med kjøpet og sine krav og behov overfor Leverandøren på en slik måte at Leverandøren har et tilstrekkelig klart grunnlag for sine kontraktsforpliktelser.
Hindres Kjøperen i å oppfylle sine forpliktelser til rett tid, skal han uten ugrunnet opphold gi skriftlig melding til Leverandøren om hindringen og dens virkning på muligheten til å oppfylle. Kjøperen skal kunne dokumentere når og hvordan slik melding ble gitt.
Kjøper har ikke tilgang til å gjøre endringer på plattformene før prosjekt/levering ferdigstilles uten Leverandørs samtykke.
Herunder inkludert, men ikke begrenset til:
Endringer på nettside
Endringer på annonser
Endringer på sporing/annet teknisk oppsett
Ved mislighold kan Leverandør fjerne nødvendige tilganger for Kjøper frem til prosjekt/levering er ferdigstilt.
Dersom Leverandøren ikke får slikt varsel som bestemt i pkt. 10.5 innen rimelig tid etter at Kjøperen fikk eller burde fått kjennskap til hindringen, kan Leverandøren kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide.
Avbestiller Kjøperen tjenester som skal tilvirkes særskilt for han, kan ikke Leverandøren fastholde kjøpet ved å fortsette tilvirkingen, gjøre andre forberedelser til leveringen samt kreve betaling, med mindre avbrudd ville føre med seg betydelig ulempe for Leverandøren eller risiko for at han ikke får erstattet tap som avbestillingen medfører.
4.3.1 Heving ved forsinket betaling
Leverandøren kan heve Kontrakten ved forsinket betaling, dersom Kjøperens kontraktsbrudd er vesentlig.
Kjøperens betalingsmislighold er vesentlig der Kjøperen ikke har betalt innen 15 – femten – dager etter forfall, og der den forsinkede betalingen utgjør en vesentlig del av de totale betalingsforpliktelser etter Kontrakten.
4.3.2 Heving ved manglende medvirkning
Leverandøren kan heve Kontrakten når Kjøperen ikke medvirker til kjøpet etter pkt. 10.3, dersom kontraktsbruddet er vesentlig.
Dersom Leverandøren ønsker å heve Kontrakten grunnet manglende medvirkning, må han gi Kjøperen melding om dette innen rimelig tid etter at Leverandøren fikk eller burde fått kjennskap til misligholdet. Meldingen må inneholde rimelig frist for Kjøperen til å oppfylle sin medvirkningsplikt. Dette gjelder likevel ikke dersom Kjøperen har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
4.3.3 Hevingsoppgjør
Ved heving opphører Kjøperens rettigheter til Tjenesteytelsen.
Leverandøren kan kreve at ytelser som er levert av ham leveres tilbake eller slettes eller makuleres på forsvarlig måte etter hevingen.
Leverandøren har krav på vederlag fra Kjøper i de utstrekning og så lenge Kjøperen utnytter leveransen. I tillegg kommer forsinkelsesrente, og erstatning for tap som ikke er ment å dekkes av vederlaget.
Dersom Kjøper har rett til å utnytte det leverte en tid etter heving, kan Leverandøren stille krav om sikkerhet for sitt krav på vederlag for bruken.
Leverandøren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av Kjøperens mislighold. Erstatningen skal dekke Leverandørens direkte tap.
Indirekte tap, jf. lov av 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 67 (2), dekkes ikke.
Erstatningen er begrenset til summen av vederlaget etter Kontrakten eksklusive merverdiavgift, pr. type mislighold.
Har Kjøper opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro, gjelder ikke de erstatningsbegrensninger som fremkommer av dette punkt.
4.5.1 Tilbakeholdsrett
Der det foreligger forventet mislighold, har Leverandøren rett til å innstille sin oppfyllelse og holde sine ytelser tilbake frem til Kjøperen stiller betryggende sikkerhet for sin oppfyllelse.
Ved tilbakehold av ytelser grunnet forventet mislighold, må Leverandøren straks gi melding til Kjøperen om dette. Dersom ikke slik melding blir gitt, kan Kjøperen kreve erstattet tap som kunne vært unngått dersom melding var gitt.
4.5.2 Heving ved forventet mislighold
Er det før tiden for oppfyllelse klart at det vil inntre mislighold fra Kjøperen som vil gi Leverandøren hevingsrett, kan Leverandøren heve Kontrakten allerede før tiden for oppfyllelse. Kjøperen kan avverge heving ved å stille betryggende sikkerhet for at hans forpliktelser vil oppfylles.
Dersom det er mulig, skal Leverandøren varsle Kjøperen slik at denne får mulighet til å stille sikkerhet for å unngå heving.
Kjøper har det økonomiske risikoansvaret ved tjenesten og holder Leverandøren ansvarsfri ved eventuell tvist som følge av levert tjeneste (herunder annonser, søkemotorannonser, nettside o.l.). Leverandøren kan heller ikke stilles økonomisk ansvarlig ved eventuell tvist. Leverandøren sørger for at tjenesten holder rettslige standarder før publisering.
Dersom en av Partene etter at Kontrakten er inngått har behov for å endre kravene til Tjenesteytelsen eller vederlag, tidsplaner eller andre forutsetninger for Kontrakten på en slik måte at kontraktsforholdets karakter eller omfang blir endret, kan Partene be om en endringsavtale. Krav om endringer skal anses som et tilbud som krever den andre Partens aksept.
Endringer av Kontrakten skal være skriftlige, og de må være undertegnet av en bemyndiget representant fra hver av Partene.
Replan har ikke bindingstid på sine tjenester, med unntak av driftsavtaler/vedlikeholdsavtaler for nettsider. For driftsavtaler på nettsider gjelder en bindingstid på 11 måneder. Kjøper kan på ethvert tidspunkt kjøpe seg ut av driftsavtalen ved å betale resterende periode.
Partenes rettigheter og plikter etter denne avtalen tolkes og utfylles i sin helhet etter norsk rett.
Leverandørs hjemting er verneting for tvister under denne Kontrakten.
Dersom det oppstår en tvist om Partenes rettigheter og plikter under eller i tilknytning til denne Kontrakten, skal tvisten søkes løst gjennom forhandlinger.
Dersom ikke forhandlinger har ført frem innen 14 – fjorten – dager, kan hver av Partene bringe tvisten inn for endelig avgjørelse ved de alminnelige domstoler.
Partene kan i fellesskap i stedet få tvisten avgjort med endelig virkning ved voldgift i Norge etter normalreglene i lov av 14. mai 2004 nr. 25 om voldgift.
Oversikt
Tjenester
Kontakt oss
© 2025 REPLAN AS | ORG. NR.: 925 638 676
Ved bruk av nettsiden aksepterer du bruken av informasjonskapsler.
Oversikt
Tjenester
Kontakt oss
Ved bruk av nettsiden aksepterer du bruken av informasjonskapsler.
© 2024 REPLAN AS