Skip links

Søkemotoroptimalisering tips 2022 – fra en SEO konsulent

Søkemotoroptimalisering handler hovedsakelig om å dukke opp i google søk. Gode SEO tiltak sørger for at google sine søkemotorer leser innholdet ditt på best mulig måte, slik at du blir belønnet for å ha relevant innhold til målgruppen din. Denne artikkelen inneholder 3 viktige søkemotoroptimalisering tips som skal hjelpe deg med å få økt organisk trafikk på nettsiden.

“SEO handler ikke lenger om å «slå» systemet – det handler om å lære seg og følge reglene.»

– Jordan Teicher

SEO tips 2022 - fra en SEO konsulent

Få oversikt med en søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Den skal gi deg svaret på hva kunden din skriver i google søket sitt, og hvilke søkeord som er mest populære. Det betyr at du får vite hvor du skal dukke opp i google, slik at kundene finner deg. Du kan lese mer om hvordan og hvorfor man bør gjøre en søkeordsanalyse her.

Ved å lage en liste over relevante søkeord i din bransje, kan du finne ut hvilke ord som gir deg mest trafikk + hvor vanskelig det er å havne på top 10 i google søket. For eksempel da jeg skrev denne artikkelen så fant jeg ut at «søkemotoroptimalisering tips» har ca. 140 søk i måneden versus «seo tips» som kun har 30 søk i måneden. Med andre ord så får du svar på hvilke ord du bør vektlegge i innholdet ditt – slik at du når et størst mulig publikum.

SEO-optimaliser nettsiden

Det er mange faktorer på landingssidene dine som påvirker hvor du havner i et google søk. Nedenfor har jeg ramset opp noen viktige faktorer som du bør se over på ditt eget innhold:

  • Nøkkelord / keyword for innholdet samspiller med søkeordet du vil bli synlig på
  • Innholdet nevner søkeordet og relevant info rundt det (får publikum svaret de leter etter?)
  • Hoved- og mellomtitler (nevner h1, h2 og h3 søkeordet eller noe relatert til det?)
  • Alt-tekst til bilder (blir søkeordet nevnt i bildetekstene?)
  • Intern- og ekstern lenking (har du lenker til andre relevante artikler på nettsiden din eller andres?)
  • Meta overskrift og beskrivelse (har du søkeordet nevnt i overskriften og teksten som dukker opp i google?)

For å få en oversikt over hvor godt siden din har blitt SEO optimalisert, kan du bruke diverse verktøy / plugins. I vårt byrå så bruker vi RankMath til å få umiddelbar tilbakemelding på om innholdet er godt nok SEO optimalisert. Dermed kan vi justere og optimalisere innholdet fortløpende slik at google belønner oss best mulig. 

Velg en strategi for å oppnå digital synlighet

Valg av SEO strategi handler i all hovedsak om man vil ta opp kampen med konkurrenter på de mest populære og generiske søkeordene, eller om man vil fokusere på lange og spesifikke søkeord i en nisje-strategi.

Fordelen med å fokusere på de mest populære og generiske søkeordene

  • Du kan bruke alle søkeresultatene på første siden til google som inspirasjon for hva som må til for å havne der.
  • Det er et større publikum du når ut til, som kan føre til høyere organisk trafikk på nettsiden.

 

  • Ulempen med denne strategien er at det er vanskelig å nå førstesiden i google. Det kan være tidskrevende da generiske og populære søkeord har en høyere «standard» enn hva et langt og spesifikt søkeord har.

Fordelen med å fokusere på lange og spesifikke søkeord

  • Man blir sterkere belønnet av Google basert på relevans dersom man fokuserer på noe veldig spesifikt.
  • Det er mest sannsynlig mindre konkurranse, slik at du kan klatre opp på top 10 rimelig kjapt.
  • Du treffer et mye mer relevant publikum, da de leter etter spesifikk info som du gir.

 

  • Ulempen med denne tilnærmingen er at det vil være et mindre søkevolum på de søkeordene du dukker opp på.

SEO tips 2022 oppsummert

Ved å gjøre en søkeordsanalyse får du svar på hvilke søkeord du bør vektlegge i innholdet ditt.

Deretter kan du optimalisere landingssidene dine basert på faktorene som google sine søkemotorer går gjennom i rangeringen – i tillegg til at innholdet er relevant for søkeordet og gir svar på det søkeren lurer på. 

Dersom du er en liten- eller mellomstor bedrift så vil en nisje-strategi være mest lønnsomt kortsiktig. Det er viktig å huske på at du ikke bare vil ha folk inn i butikken din, men heller folk som vil kjøpe produktene/tjenestene dine.

Thomas McBride, seo byrå og google annonsering, søkemotoroptimalisering tips 2022, seo konsulent

Lurer du på noe?

Thomas J. McBride

Google & SEO-ansvarlig