fbpx

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

av Petter Alexander Langdalen

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Å schedule poster kan være en livredder for deg som er ansvarlig for sosiale medier. Å ha ansvaret for en bedrifts sosiale medier-profil kan være tidkrevende, og for mange stressende. Det legger seg fort på som enda en brikke på et lite fjell av oppgaver man skal komme seg gjennom i løpet av uken.

Hva hvis du kunne planlegge alle postene for en hel måned frem i tid på en liten halvtime, slik at postene automatisk ble postet på det tidspunktet dine følgere er mest aktive? Vel, det kan du, og det kalles scheduling.

Å schedule (planlegge) en post betyr simpelthen at man forteller Facebook og Instagram at på dag X, klokkeslett Y skal denne postes. 

I denne artikkelen vil du lære om:

  • Hvorfor schedule poster på Facebook og Instagram
  • Hvordan gjør man det?
    • Rett fra Facebook-siden din?
    • Fra Facebook Business Suite

Hvorfor schedule poster på facebook og instagram?

Med scheduling av poster vil du definitivt spare tid, men du vil også kunne produsere bedre innhold, ha et mer sammenhengende språk og design over det du poster. Sist men ikke minst sparer du deg for stress og unødvendig jag som kommer med å måtte piske sammen poster til de sosiale medie-kanalene du har ansvar for. 

Uansett om du legger ut poster litt på sparket, eller om det er en del av en nøye gjennomtenkt strategi, så vet man ofte i relativt god tid i forveien omtrent hva man har tenkt til å poste når. Noen eksempler på dette kan være perioder man skal rekruttere, oppkommende salg på varer, valentinesday, julekalender, vårrengjøring osv. Så kommer dagen man skulle ha postet det i går, og man røsker sammen noe halvveis for å ha postet noe. 

Ved å komme seg selv litt i forkant med planleggingen, kan man schedule poster for disse eventene, slik at man kan fokusere på andre ting som å kommunisere med kunder, logistikk av varer, booking av kundemøter osv. Man produserer ofte også bedre content til markedsføringen om man lager flere poster samtidig, slik at språket, design og resten av posten er sammenhengende.

 

Hvordan scheduler man en post?

Det er flere verktøy man kan bruke for å schedule poster, men i denne artikkelen vil du lære om de to viktigste/enkleste måtene for en nybegynner å gjøre det på.

  1. Rett fra Facebook-siden til din organisasjon
  2. Schedule fra Business Suite

 

Schedule rett fra Facebooksiden din

For å schedule en post fra Facebook-siden din går du inn på siden din på Facebook, i venstre kolonne scroller du ned til “Publishing Tools”. Inne på Publishing Tools trykker du på den blå knappen oppe til høyre du hvor det står “Create Post”.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Når du oppretter posten vil du få valget om du vil poste på både Facebook og Instagram, eller kun én av delene. For å poste på Instagram må du inkludere et bilde, men om du kun anvender Facebook holder det med tekst. I så tilfelle må du huke bort Instagram, slik at du kun står igjen med Facebook. Du kan også tilpasse slik at det kommer forskjellig tekst på de forskjellige plattformene, selv om de postes samtidig. Med tekstboksen til venstre velger du samme tekst til både facebook og instagram, mens med kolonnen i midten kan du tilpasse for de hver for seg. I eksempelet her er det samme tekst på begge.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Nederst til høyre står knappen man vanligvis ville trykket på. Men vi skal schedule poster for å ligge i forkant. Derfor må du trykke på nedoverpilen til høyre for “Publish”, da vil du få opp et alternativ som heter “Schedule Post” som du klikker på. Derfra kan du velge dato og tidspunkt. Vi anbefaler å velge tidspunkter som matcher når følgerne dine er aktive. For å finne ut av dette anbefaler vi denne artikkelen.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Schedule poster fra Facebook Business Suite

Å opprette og schedule poster fra Business Suite fungerer omtrent på samme måte som å poste rett fra siden til organisasjonen din, men gir deg et bedre totalt overblikk over hele profilen din. I tillegg til dette styrer Facebook markedsføringsansvarlige mer og mer over på Business Suite, hvor du også kan svare kunder, styre annonsering og se insights om publikummet ditt – så vi anbefaler å bli vant med systemet først som sist.

Dersom du ikke allerede har laget en bruker, kan du trykke her.

Når du er inne på Business Suite -> Home, klikker du på “Create Post”. Deretter fungerer det på akkurat samme måte som når du poster «manuelt» fra FB-siden din. Så klarer du den ene, klarer du den andre.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Når du har schedulet alle postene du har planlagt for en gitt periode, anbefaler vi å gå inn på “Posts and stories” i venstre fane for å dobbeltsjekke at ting ble korrekt.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Om noe skulle vise seg å ikke stemme, eller for eksempel at du har planlagt så langt frem i tid at publikummet ditt har endret tidspunkter de er aktive på, kan du klikke på posten for å endre tidspunkt, redigere posten før den postes, eller slette posten. Om du har schedulet en post på begge plattformer, husk å endre/fjerne begge.

Facebook Business: Hvordan Schedule poster i Facebook

Nå vet du hvordan du kan schedule/planlegge poster i Facebook/Instagram enkelt!
Mange velger å starte med å gjøre det selv, men etter hvert som arbeidsmengden blir for stor å sette det ut til et byrå eller ansette noen. Andre starter med å sette det ut til noen andre med én gang – slik at de kan fokusere på andre ting.