fbpx

Performance Marketing: Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker

av Magnus Ruud Johannessen

Performance Marketing: Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker

Performance Marketing: Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker

Performance Marketing høres ut som enda et buzzword som slenges i hytt og pine av markedsførere og salgsfolk. Det kan allikevel lønne seg å ta en nærmere kikk på det, for det kan gagne bedriften din godt. Veldig godt.

I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på

  • Hva er performance marketing?
  • Hvordan skiller performance marketing seg fra tradisjonell markedsføring?
  • Hvorfor bruke performance marketing?

Hva er performance marketing

Performance marketing er direkte oversatt «ytelsesmarkedsføring». Men også kalt resultatbasert markedsføring. Du betaler for det annonsen klarer å yte, eller gi av resultater. Med andre ord betaler du kun når en handling blir gjennomført, som for eksempel at man har fått et lead, et salg, et klikk eller noen har fylt inn et skjema. Det er derfor viktig å måle og analysere de resultatene man får av annonsene.

Det er betalt markedsføring. Altså ikke organisk. Når vi jobber med performance marketing fokuserer vi ofte på annonsering gjennom sponsoravtaler, affiliate, SoMe (sosiale medier) og søkemotormarkedsføring (Google, Bing o.l.).

Performance = annonsens ytelse = betaling per konvertering

Magnus

Hvordan skiller Performance Marketing seg fra tradisjonell markedsføring?

Segmentert og målrettet

Performance marketing skiller seg fra tradisjonell markedsføring, fordi det krever høyere grad av målrettet markedsføring. Meningen er at man skal kunne treffe hver enkelt forbruker med et tilpasset og relevant budskap. Det kan være å kjøre annonser på Instagram, rettet mot menn, som er interessert i jakt. I tillegg kan disse være mellom 28 og 45 år og bo i Oslo. Dette er målrettet og segmentert, og derfor performance-vennlig.

Det kan også være lurt å velge å kjøre flere annonser (f.eks. A/B-teste), for å se hvilke annonser som presterer best. Hvorvidt det presterer kan måles gjennom:

  • Cost Per Impression (CPM): Også kalt Cost Per Mille. Betaling per 1000 visning av annonsen.
  • Cost Per Click (CPC): Betaling per klikk på en annonse. Ofte brukt i SEM (søkemotormarkedsføring).
  • Cost Per Sales (CPS): Når en konvertering i form av salg blir gjennomført – først da betaler man.
  • Cost Per Leads (CPL): Betaling for leads (interesserte kunder). F.eks. dersom en kunde fyller ut et kontaktskjema eller abonnerer på et nyhetsbrev. Da er kunden et lead, siden de viser interesse.
  • Cost Per Acquisition (CPA): Prisen annonsør betaler for når en spesifikk handling gjennomføres.

Det handler om å måle et av disse (det finnes så klart flere ting man kan måle), og å kontinuerlig optimalisere. Uten å kunne måle noen av disse, kan det heller ikke kalles performance marketing. Valgene som er gjort må evalueres, kampanjemålene må defineres, riktige plattformer (f.eks. Google Display og Facebook Ads) må velges, kostnader og selvfølgelig resultater må gjennomgås.

Performance marketing is a great strategy when you want to be able to measure results, and get them fast.

Barry Feldman

Hvorfor performance?

Det er en mer resultatorientert tilnærming enn man ellers finner i mange metoder for markedsføring. Det er mye jobb og analyse involvert, men er det gjort riktig kan det gi gode resultater. Denne type markedsføring skiller seg fra massemarkedsføring (f.eks. TV og aviser), fordi det jobbes mye mer målrettet. Det handler om å ha de best optimaliserte markedsføringsaktivitetene, og i tillegg ha spesifikke mål du jobber mot. Derfor kan det også være mer jobb involvert. Men samtidig er det mye data og programmer som kan hjelpe deg på veien!

Klikk her så kan du lese om performance marketing for Google søk, i tillegg til organisk søk.

Hvis du ønsker at vi skal ta oss av performance marketing for deg, kan du ta kontakt med oss her!