fbpx

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

av Magnus Ruud Johannessen

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

Hvorfor bruke Facebook Innsikt?

Når du skal lage ditt neste innhold er det viktig å vite hvem du vil skal se det, og hvordan innholdet skal se best mulig ut for de. Ved å bruke Facebook sin funksjon “innsikt” (eller Insight, om du bruker den engelske versjonen) kan du se generalisert informasjon om hvem som følger siden din, når de er mest aktive osv. Det vil si at Facebook luker ut alder, kjønn, geografi og lignende trekk (ikke spesifikke personer). I Facebook Innsikt kan du også se hvilke innlegg som gjør det best, og sammenligne disse, slik at du kan optimalisere poster i fremtiden. 

«Ved å ha innsikt i hvilket innhold som gjør det bra, og hvem som ser det, kan du spisse både innholdet og målgruppen din ytterligere neste gang.» 

– Replan

Der kan du også se om du har truffet målgruppene du ønsker. For å lese mer om begreper i Facebook Innsikt og hvordan lese resultater fra annonseringen, kan du klikke her.

I denne artikkelen vil du lære mer om:

  • Hvordan finne frem til Facebook Innsikt / Facebook Insights
    • Oversikt
    • Trender
    • Innhold
    • Publikum

Hvordan bruke Innsikt?

Å komme seg til Innsikt (eller Insights, om du bruker den engelske versjonen) er enkelt:

Gå til business.facebook.com

I venstre kolonne trykker du på Innsikt.

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

Innsikten er sladdet, da det er fra en av våre kunder sin Facebook Business Suite (med samtykke). Foto: RePlan

Facebook Innsikt: Oversikt

Klikk deretter på Oversikt.

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

Innsikten er sensurert, da det er fra en av våre kunder sin Facebook Business Suite (med samtykke). Foto: RePlan

Øverst ser du total rekkevidde for angitt tidsperiode (se øverst til høyre) for organisk innhold og betalt innhold på Facebook og Instagram. Rekkevidde er antallet personer som har sett innholdet ditt minst én gang. Her er det for eksempel lett å se at den betalte annonseringen påvirket rekkevidden mye. Man kan også se at rekkevidden på Instagram har gått ned. Det kan være flere årsaker til dette, men det vanligste er at man enten har postet sjeldnere i den valgte perioden, eller at innholdet er mindre relevant for målgruppen din.

Facebook Innsikt: Trender

For å ta en nærmere titt på grafene for sidene dine, kan du klikke inn på de, eller velge Trender i kolonnen til venstre. Da vil du Få et nærbilde av de, med dato angitt under, slik som under.

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

Her ser du grafer som viser rekkevidden til Facebook-og Instagram-siden til kunden vår. Foto: RePlan

Facebook Innsikt: Innhold

Ved å klikke på Innhold i kolonnen på venstrehånd vil du også kunne få en oversikt over innlegg på Facebook og Instagram, og hvordan de har prestert. Du kan sortere de etter ting som på rekkevidde, likerklikk, engasjement, kommentarer, delinger m.m. – og på den måten få opp de som har gjort det best i den valgte tidsperioden.

Det er mange faktorer som spiller inn, og ikke overraskende er det det betalte innholdet som presterer best i dette eksempelet. Hva som er best for din bedrift kommer an på målene og strategien til din bedrift.

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

Under Innhold i Facebook Innsikt kan du se hvilke posterer som presterer og ikke. Foto: RePlan

Facebook Innsikt: Publikum

Nederst i kolonnen finner du en av de viktigste funksjonene i Facebook Innsikt, nemlig Publikum. Der har du også oversikt over totalt antall følgere på både Facebook og Instagram. Her finner du også som tidligere nevnt demografisk informasjon om følgerene til din bedrift som kjønn, alder og bosted.

Facebook Innsikt: De 3 viktigste - Publikum, innhold og trender

På publikum kan du ta et dypdykk i informasjon om hvordan de typiske følgerene til din bedrift ser ut. Foto: RePlan

Dersom målgruppen i dette tilfellet hadde vært Menn mellom 35-44 år i Trondheim, måtte man endret strategi og innhold for fremtiden. Kanskje er innholdet man poster i dag irrelevant for akkurat denne målgruppen eller kanskje har man annonsert mot feil mennesker/handlinger? Det er mange faktorer som kan påvirke dette.

 

Hva nå?

Nå har du et godt utgangspunkt for å bli kjent med ditt publikum!

Hvis du heller vil la noen andre ta seg av annonseringen og få tilsendt en slik rapport isteden, så har vi god erfaring med annonsering på Facebook for bedrifter. I så fall kan du ta kontakt med oss her.