fbpx

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

av Magnus Ruud Johannessen

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3?

Facebook Ads er en viktig plattform for mange bedrifter å annonsere på. Dersom du er som 3,5 millioner andre nordmenn (Ipsos), har du en Facebook-konto. Da er du allerede i gang! I denne artikkelen får du en generell og enkel trinn-for-trinn guide til hvordan du kan opprette din første Facebook-annonse i Facebook Business Suite. 

Du kan også sette opp en enklere annonse direkte fra Facebook-siden din, men det er begrenset hvor detaljert du kan gjøre det. Om du har spørsmål rundt hvordan vi kan hjelpe deg med dette, kan du ta kontakt med oss

Sette opp annonse i Business Suite (Facebook ads) – Steg for steg

I denne artikkelen vil du lære:

  • De viktigste begrepene
  • Hva som må på plass først
  • Hvor du kan sette opp en annonse
  • Hva er viktig å tenke på når du setter opp annonsen
  • Kort om A/B-testing
  • Innlæringsfasen til annonser

Om du ikke har gjort det, er det første du bør gjøre å opprette en Facebook Business Manager-konto. Mange er kjent med navnet «Facebook Ads», men Business Manager/Business Suite er der du lager Facebook Ads. Altså annonser til Facebook (og Instagram) Klikk på lenken for å lese om hvordan du kan lage en konto, legge til facebook-sider, brukere, piksler og betalingsmidler m.m. Hvis du vil lære enda mer om Facebook Business Manager, om hva begreper, diverse informasjon og flagg/problemer betyr, kan du lese om det her.

Begreper i Facebook Annonsering du må kunne:

Auksjon: Det er kontinuerlig budrunder og utvelgelse av hvilke annonser som blir vist når, til hvem. Det er i hovedsak 3 ting som blir vurdert: bud (hva du er villig til å betale), handling (anslått frekvens på hvor mange som utfører handlinger på annonsen) og kvalitet (tilbakemeldinger, clickbaits).

A/B-testing: Når du trykker på denne får du muligheten til å teste flere annonser opp mot hverandre. Dette kan du gjøre etter at du har publisert. I hovedsak handler det om at i samme annonsesett, tester du annonse A mot annonse B. Det kan være f.eks. små endringer i utforming eller knapp. Testing er viktig for å forstå hvordan du kan få mest mulig utbytte av annonsene dine. Og fjerne annonsene som ikke leverer godt nok.

Publikumsdefinisjon: Når du setter opp en annonse, vil du hele veien se estimert rekkevidde og konverteringer i høyre kolonne.

Optimalisering og levering: Annonsen(e) optimaliseres for å oppnå flest mulig konverteringer. Det finnes ulike måter å by på, men i denne guiden har vi valgt “lavest kostnad” og da anbefales det å velge automatiske plasseringer.

Sette opp annonse i Facebook Business Suite – Steg for steg

Med forbehold om at du allerede har en Facebook Business Manager kan du følge disse trinnene for å opprette din første annonse.

Gå til business.facebook.com og trykk “flere verktøy”

(Husk å sjekke at du er innlogget på riktig konto.)

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Trykk på “annonseadministrasjon”

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Under kampanje trykker du på “opprett”

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Sett et mål for kampanjen og velg “fortsett”

I dette tilfellet har vi valgt “konverteringer”. En konvertering er en handling brukeren gjør på nettsiden din – som oftest et kjøp. Om det er målet.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Gi kampanjen et navn og trykk “neste”

Kampanjen er grunnlaget for annonsen din. Gi den et navn som er beskrivende for hele kampanjen. Du kan velge å huke av for “spesialkategorier for annonser”; dersom annonsen du setter opp handler om samfunnsproblemer, valg eller politikk.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Gi annonsesettet et navn

Annonsesettet handler om hvordan annonsene skal vises og kjøres. Man definerer målgruppen(e), varighet på annonser og budsjett. Du kan ha ulike annonsesett under en kampanje, for å angi ulike budsjett, varighet og målrettinger.

Under dette punktet kan du også velge hvorvidt du vil ha en dynamisk annonse eller ei. Dette er spesielt viktig for nettbutikker, da de kan defineres ut fra visning, forlatt handlekurv og kjøp av en vare. Annonsene vil da vises som et bilde eller som en karusell alt ettersom hva man velger. Man kan også velge antall dager etter visning/klikk/kjøp annonsen skal vises, og hvor lenge den skal vises.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Velg en konverteringshendelse

Dersom du har satt opp en Facebook Piksel, kan du velge konverteringshendelse. Hvis du ikke har det allerede kan du lese denne artikkelen om hvordan du setter det opp.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Å sette opp en konverteringshendelse forutsetter at du har satt opp en Facebook Piksel.

 

Velg budsjett

Du kan velge å sette opp dagsbudsjett eller totalt budsjett. Setter du opp et dagsbudsjett vil du ikke bruke noe mer enn gitt antall kr pr dag. Dersom du velger totalt budsjett velger Facebook hvor mye penger som brukes pr dag, men prisen vil ikke overstige totalen. 

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Velg type publikum annonsen skal vises til

Du kan velge et egendefinert publikum hvor du angir geografisk område, alder, interesser o.l. Dersom du har en aktiv Facebook Pixel på nettsiden din, kan du velge “speilpublikum”. Da vil annonsen vises til personer som ligner på de som har besøkt nettsiden din, eller har besøkt spesifikke landingssider.

Når du oppretter et publikum, kan det være smart å se hvem som besøker sidene dine i dag. Trykk her for å lese mer om innsikt og analyse som forteller deg

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

 Velg hvor annonsen skal vises og trykk “neste”

Hvor annonsen vises kalles plasseringer. Det er 4 plattformer der annonsene kan vises: Facebook, Instagram, Audience Network og Messenger. Innenfor disse 4 er det mange ulike plasser der annonsene kan vises/vises. Overordnet er disse:

  • Oppdateringsstrømmer (Facebook, Messenger & Instagram)
  • Stories (Facebook, Messenger & Instagram)
  • InStream: Før, under eller etter videoer (Facebook/Instagram TV)
  • Facebook-søk og Marketplace 
  • Sponset melding i Messenger 
  • Direkteartikler (på mobil-appen)
  • Apper (en del av Audience Network)

Når du velger automatiske plasseringer velger Facebook ut de stedene som estimeres å gi best resultat for annonsene dine, eller som gir best resultat. Dersom du velger manuelle plasseringer kan du huke av og velge hvor og hvordan annonsen skal vises. 

Les mer om hva Facebook skriver om plasseringer

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Sett opp selve annonsen

Velg et annonsenavn. Det er navnet for akkurat denne annonsen under annonsesettet og kampanjen du har valgt. 

Velg kontoer. Pass på at du har valgt riktig konto på Facebook og Instagram. Dette dukker opp fordi vi har valgt automatiske plasseringer, og da kan annonsene vises begge steder.

Annonseoppsett. Velg bilde eller video. Dersom du velger karusell kan du ha flere produkter/tjenester som brukeren kan scrolle seg gjennom i annonsen.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Lag innholdet til annonsen

Dersom du ikke allerede har laget innholdet i annonsen gjør du det på dette steget, og legger til bilde eller video.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Skriv tekst til annonsen

Hovedtekst er teksten brukeren ser først når man scroller nedover. Deretter kommer bildet eller videoen, etterfulgt av lenketekst. Deretter kommer overskriften som kommer til venstre for knappen. Beskrivelsen er teksten under overskriften. Husk at du ser forhåndsvisninger av annonsen i høyre kolonne! 

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Det er mange måter å utforme en annonse på. Du kan fokusere på en selgende, fengende, engasjerende eller overraskende tekst. En annonse bør uansett fokusere på situasjon/kontekst for din målgruppe. Arbeidet med å lage gode annonser som skaper trafikk er ikke alltid lett. Og det er også derfor man A/B-tester: hva funker og hva funker ikke? 
Dersom du trenger bistand til dette, kan du ta kontakt med oss.

Velg handlingsoppfordring

I eksempelet vi har laget er det salg av et produkt: snekkerbukser. Da kan man velge “kjøp nå”, og når brukeren kommer til nettsiden er det tydelig at det er 20% avslag på gitte snekkerbukser (landingssiden). Det er mange handlingsknapper å velge mellom. Driver du en frisørsalong er det for eksempel naturlig å velge “book nå”. Alt dette kommer an på målet ditt og hva du ønsker at brukeren skal gjøre.

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Publiser annonsen

Igjen, har du en Facebook Pixel (sporing) ser du om dette er satt opp riktig. Ta også en siste sjekk på forhåndsvisningen av annonsen i kolonnen til høyre.
Trykk deretter publiser.

 

Annonsen legges til gjennomgang

Etter at du har publisert, får du full oversikt i annonseadministrasjonen. I kolonnen “levering” ser du nå at annonsen er til gjennomgang. Det betyr at Facebook sjekker at alt er som det skal og at innholdet som bilder, tekst, lenker eller videoer ikke bryter noen retningslinjer. Gjennomgangen kan ta opptil 24 timer, noen ganger lenger, men som regel går det mye fortere (0-3 timer).

Facebook Ads: Hvordan lage en annonse på 1-2-3

Viktig informasjon etter at du har laget annonsen

Innlæringsfase 

Facebook har systemer som læres opp og viser annonser til de mest kvalifiserte og relevante stedene/personene. Leveringen og spissingen blir bedre og bedre ettersom hvor mye annonsen(e) vises. Dette kan føre til ustabile resultater og høyere kostnader. Etter 50 hendelser (basert på hva du har som mål: f.eks. konverteringer) blir som regel resultatene mer stabile og kostnadene lavere. 

Nye annonsesett, nytt innhold eller betydelige redigeringer på eksisterende annonser kan trigge innlæringsfasen. Les mer om Facebooks innlæringsfase.

 

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål til det å opprette og kjøre annonser i Facebook-nettverket, kan du ta kontakt med oss, eller sende en mail til [email protected].
Vil du at vi fikser det for deg? Sjekk tjenestene våre.