fbpx


Hvilken plattform er det best å annonsere på? (Topp 3)

av Petter A. H. Langdalen

Hvor er det best å annonsere?

Vil du få bedre oversikt over hvor dine kunder potensielt befinner seg, og dermed hvordan din bedrift får mest igjen for pengene som brukes på annonsering? Da anbefaler jeg å lese videre på denne artikkelen!

I 2021 har så og si alle medieplattformer mulighet for annonsering for bedrifter. De mest kjente er nok Facebook / Instagram, Google og Bing. Men du har også plattformer som LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube, TikTok o.l.
Med så mange muligheter for synlighet er det fort gjort å gå seg blind. 

I denne artikkelen ser vi litt på hvem som befinner seg på hvilke plattformer du kan annonsere på. Slik at du vet mer om hvor du med større sannsynlighet kan treffe kundene dine FØR du setter i gang med din markedsføring. Plattformene som blir tatt med i denne artikkelen er:

  • Facebook
  • Instagram
  • Google
  • LinkedIn

Inndelingen per plattform ser slik ut: 

  • Kort om plattformen
  • Demografi (hvem finner man der)

Annonsere på Facebook

  • 2,7 milliarder månedlige brukere

Alle kjenner Facebook. Facebook er en sosial plattform hvor man kan se poster, bilder og videoer. I Norge er også chatfunksjonen “Messenger” veldig populær. 

Kjøp av annonser på Facebook sine plattformer er hovedinntekten deres. Høsten 2021 opplevde de nedetid på 6 timer, og det er estimert at Facebook tapte over 1,3 millioner kroner i annonser PER MINUTT mens plattformen var nede. Man kan med andre ord fint si at Facebook lever av at din bedrift annonserer hos de. 

Det betyr også at Facebook er høyst optimalisert og lagt til rette for annonsering.  

Demografi

  • Den største aldersgruppen på Facebook (26%) er 25-34 år

  • Kjønnsmessig er det en overvekt av menn (56%)

Til tross for at den største aldersgruppen er på 25-34 år, kan vi se at for aldersgruppen 13-24 år er det knapt 20% totalt.
Med andre ord er om lag 50% av brukerene til Facebook over 34 år. “Seniorer” på Facebook vokser, og i perioden 2012-2019 doblet det seg. 

På grunn av Facebook sin enorme brukermasse er det logisk å sette av noe av budsjettet sitt til å være synlig her.
Men spesielt er 
Facebook et ypperlig sted å markedsføre mot voksne og eldre.

Annonsere på Instagram

  • 1 milliard månedlige brukere

Instagram ble kjøpt av Facebook i 2012, og har siden hatt en jevn vekst. Fordelen med at det er eid av Facebook er at dersom du allerede annonserer på Facebook, kan du fint bruke samme annonseringsplattformen for å legge ut annonser til Instagram. 

Instagram har møtt stor konkurranse i appen TikTok, og har blant annet introdusert Reels-funksjonen (video, ala TikTok) for å beholde brukere. 

Demografi

  • Den største aldersgruppen på Instagram (33%) er 25-34 år

  • Kjønnsmessig er det en overvekt av kvinner (57%)

     

Noe som er interessant er at på plattformene til Facebook er den kjønnsmessige fordelingen nærmest speilvendt. Den totale største gruppen i Norge i 2021 er kvinner 18-29 år, mens menn 60+ bruker appen minst. Vi ville med andre ord neppe satset på å nå bestefar her, men kanskje heller på Facebook. For niesen i 20-årene derimot ville det nok passet bedre på Instagram. 

Instagram er supert å bruke for visuelle annonser, og med verktøy fra Facebook er det enklere å spisse seg inn på spesifikke målgrupper. 

Annonsere i Google

I 2020 ble det gjort nesten 7 milliarder søk i Google. Brutt ned vil det si at nesten alle i verden gjorde 1 søk – selvfølgelig (og heldigvis) fungerer det ikke slik. Men det er fortsatt enormt mange søk! 
 

Det er ikke uten grunn at Google er den største på annonsering i verden – det er der folk leter etter ting, og annonsering er tross alt en snarvei for å bli funnet. 

Dersom du leverer en tjeneste eller et produkt er det å være synlig i Google en no-brainer. Spesielt i Norge, hvor Google sitter på 97% markedsandeler når det kommer til søk. 

Google leverer veldig mange verktøy som er nyttige for markedsføringen, men det er ikke like “plug and play” som for eksempel Facebook. Det er fordi hvert verktøy går mer i dybden, og er satt opp for spesifikke formål, fremfor en alt-i-ett løsning. 

Du bør dessuten også kombinere SEO (søkemotoroptimalisering) sammen med annonsene dine, for best total avkastning. Men setter du pengene og tiden (det tar tid både å lære og å se resultater) i Google blir man belønnet. Ifølge WebFX ligger gjennomsnittlig ROAS (avkastning på annonsekroner brukt) på 2x. Dvs. 2kr for 1kr brukt. 

Det finnes mange verktøy man kan bruke for å forenkle og samle Google-innsatsen sin, noen er gratis mens andre er svindyre. 

Google Ads (plattform) er en selvfølge om du skal annonsere. I tillegg er det noen verktøy vi anbefaler å bruke under.

Et par verktøy vi anbefaler vi å begynne med:

Annonsere på Linkedin

  • 738 millioner månedlige brukere

LinkedIn har vokst stort de siste årene, og har på mange måter blitt kjent som “Bedriftenes Facebook”. 
På LinkedIn finner du nesten utelukkende profesjonelle settinger, hvor mennesker snakker om jobb, markedet de opererer i og lignende. Det er godt mulig du kom over akkurat denne artikkelen via LinkedIn, for eksempel. 

Å annonsere på LinkedIn er dermed en ypperlig måte å promotere tjenester og produkter i B2B-sektoren. I følge LinkedIn selv er de #1 sosiale plattform for leadgenerering – og vi har ikke tenkt til å krangle med de på det. Det gjør plattformen til et godt egnet sted å finne motiverte og målrettede kunder.

Demografi

  • Den største aldermessige gruppen på LinkedIn (37%) er 46-55 år
  • Kjønnsmessig er det en overvekt av menn (56%)
 
På LinkedIn finner du nesten ingen under 26 år. Faktisk utgjør aldersgruppen 15-25 år kun 16% i følge Hootsuite.

Det kan det være et supert sted å promotere kurs, digitale verktøy, kontorinnredning eller andre tjenester/produkter i B2B-gata. På lik linje med Google, anbefaler vi å ha fokus på det organiske. Her kan jeg personlig anbefale å følge folk som Christoffer Bertilsson og Fredrik Fornes for gode råd og tips.

Oppsummering

I denne artikkelen har jeg tatt for meg bittelitt om noen få (men enorme) aktører. Som du sikkert forstår er ikke plattform bare plattform, de er alle unike med forskjellige brukere. Noe av det viktigste du som leder/markedsfører gjør er å kartlegge hvem du vil nå, og hvor de er. Med denne guiden som en pekepinn er du kanskje et skritt nærmere å vite hvor du bør, og ikke bør, legge annonsekronene dine – enten du gjør det selv eller med et byrå. 

Ønsker du hjelp med annonsering?

Vi vet hvor mye tid bedrifter bruker på å lære seg, prøve og feile med markedsføringen til sin bedrift. 

Hvis man ser på hva de kunne gjort i steden (for eksempel å møte kunder) i arbeidstimer, i tillegg til potensielle tap på annonser, utgjør det ganske fort store summer. Om du heller vil at noen andre skal ta seg av jobben til en fair pris tar vi gjerne en kaffe med deg for å se på mulighetene sammen.