Hva er organisk søk? 

Google har en søkemotor som rangerer listen av nettsider som kommer på søk basert på hva den definerer som kvalitetssider. Det er nemlig hvordan innholdet fremlegges på nettsider som bestemmer om man rangerer bra på søkemotoroptimaliseringen (SEO). Søkemotoren er såpass intelligent at når den analyserer alt fra nettside til bilder på den, får den en indikasjon på blant annet kvaliteten på oppløsningen av bildet og nedlastningshastighet av nettsiden. 

.

Hva er betalt søk?

Betalt søk går ofte innenfor betegnelsen SEM som står for søkemotormarkedsføring. Betalt søk innebærer at man kan tilpasse markedsføringsaktivitetene rundt hvem man vil nå, veldig enkelt. Ofte for slike søkemotoroptimaliseringer så kan man bruke Performance marketing til å måle pengebruk opp mot hvilke resultater man får av annonsene. Jeg har et innlegg om performance marketing, som jeg anbefaler å lese gjennom om du finner dette interessant.

.https://www.mcbride.no/hva-er-performance-marketing/embed/#?secret=qoxEfdkhaN

.

I diskusjonen om hva forskjellen på organisk og betalt søk er, så er hovedforskjellen at den ene er gratis, og den andre koster penger. For å gi en oversikt over hva de forskjellige måtene å havne i google søk på som et alternativ, vil jeg ta for meg fordeler og ulemper ved begge to.

.

På bildet over kan man se i et vanlig google søk at de produktalternativene som kom øverst, er betalt søk som er tilpasset meg som bruker mitt handlemønster. I søkeresultatet under ser man at første organiske søk som kommer opp er fra norsafe.net. Det betyr at norsafe har den høyest rangerte søkemotoroptimaliseringen i følge Google. 

.


Fordel med organisk søk

  • Arbeidet man fremlegger i organisk søkemotoroptimalisering blir sterkere belønnet enn betalt søkemotoroptimalisering.
  • Gratis trafikk, naturlig stigning
  • Når ut til folk som faktisk søker etter det du tilbyr

.


Fordel med betalt søk

  • God kortsiktig strategi
  • Får resultater umiddelbart
  • Kan tilpasse HVEM man vil nå ut til

.


Eksempel på betalt søkeannonse

For nettbutikken jeg driver sammen med to medstudenter, www.salgish.no, lagde vi noen annonsesett på google med betalt søk. I og med at vi selger regntøy til barn, var det naturlig å basere kommunikasjonen som situasjonsbasert der vi løser et problem. Produktene løser da problemet med å holde barnet tørt når de driver med aktiviteter. Annonsene så slik ut:

.


Vi valgte også å tilpasse annonser til situasjonen alle befinner seg i dag, med Covid-19. I og med at folk ikke kan reise på utenlandsferie, vil flere reise rundt i Norge. Med det så lagde vi denne typen annonse:

.

Litteraturliste: