Google Analytics, Google Search Console og Google Tag Manager er tre av de mest brukte verktøyene for nettsider for markedsføringsbyråer verden over. Disse verktøyene gir en innsikt i nettrafikken på nettstedet ditt og kan hjelpe deg med å analysere og optimalisere ytelsen til nettstedet ditt. Google sine verktøy er uvurderlige når du skal måle trafikken på nettsiden din, og ikke minst om du skal annonsere i Google eller fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO).
I denne artikkelen får du en enkel oppsummering på hva de forskjellige tjenestene fra Google gjør, og hvorfor du burde bruke det.
“We want Google to be the third part of your brain»
– Jordan Teicher
Google Search Console
Google Search Console er et gratis verktøy som gir deg en oversikt over hvordan Google ser nettstedet ditt.
Med Google Search Console kan du få innsikt i hvordan Google indekserer nettsiden din, og hvordan du kan optimalisere nettsiden for bedre rangeringer i Google-søk. Med dette verktøyet kan du finne feil på nettsiden, og du kan rette dem opp for å sikre at din nettside rangerer bedre i Google-søk.
Du kan også se hvor mange og hvilke sider på nettsiden din som er indeksert av Google og hvordan brukerne finner nettstedet ditt via søkemotoren.
Google Analytics
Google Analytics (GA) er et av de mest brukte verktøyene for å analysere nettrafikken på nettstedet ditt. Med GA kan du få innsikt i hvordan brukerne finner og samhandler med nettstedet ditt. Verktøyet gir deg informasjon om hvor brukerne kommer fra, hvilke sider som er mest besøkt, hvor lenge brukerne blir på nettstedet ditt, og mye mer. Dette verktøyet gir deg også muligheten til å sette opp mål og sporingsparametere, slik at du kan se om nettstedet ditt oppfyller målene dine. Du kan også bruke Google Analytics for å måle effekten av markedsføringskampanjer, og for å få innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer på nettstedet ditt.
Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) er et verktøy som gjør det enklere å administrere sporingskoder på nettstedet ditt. Sporingskoder er små biter av kode som er lagt til på nettstedet ditt, og som gir informasjon til Google Analytics eller andre tjenester om hva som skjer på nettstedet ditt. Med GTM kan du administrere og oppdatere disse sporingskodene på ett sted, uten å måtte endre koden på nettstedet ditt. Dette verktøyet kan hjelpe deg med å sette opp mål og sporing for konverteringer, og det kan også hjelpe deg med å måle effekten av markedsføringskampanjer.
Oppsummering
Summen av disse tre verktøyene gir deg en dypere forståelse av hvordan brukerne finner og interagerer med nettstedet ditt, og hvordan du kan optimalisere ytelsen til nettstedet ditt for bedre resultater. Enten du er en nybegynner eller en erfaren digital markedsfører, er det å bruke disse verktøyene avgjørende for å lykkes på nettet.
Så, hvis du ikke allerede bruker Google Search Console, Google Analytics og Google Tag Manager, bør du begynne å bruke dem i dag for å få innsikt i nettrafikken på nettstedet ditt og optimalisere ytelsen til nettstedet ditt. Disse verktøyene vil hjelpe deg med å ta smartere beslutninger om markedsføringen av nettstedet ditt og øke sjansene for suksess.
Vil du ta en prat om din bedrift?
Andre relevante innlegg
Replan har vært utrolig effektive i sitt arbeid, villige og behjelpelige med våre spørsmål og tanker.
Ikke minst en god støttespiller for vår bedrift.
Vi har hatt en veldig enkel nettside som vi ordnet selv, men opplevde ikke at det kom kunder derfra.
Etter at Replan kom inn har vi økt årsomsetningen med over 40%!
Replan var positive, løsningsorienterte og fikk alt i land slik vi ønsket.
Jeg kan anbefale Replan som partner for markedsføring.
Et profesjonelt selskap som vet akkurat hva du trenger.
Replan satte seg godt inn i hva jeg ville ha, og er behjelpelige og kunnskapsrike i feltet sitt. Anbefales på det sterkeste!
Vi er veldig fornøyd med både produkt og servicen vi har fått hos RePlan. Hyggelig folk, god kompetanse og løsninger tilpasset oss. Anbefales på det varmeste!
Replan har levert en super nettside som er tilpasset oss, gjør raskt endringer vi trenger, sitter på kunnskap om alt vi ikke ser og er enkle å ha med på laget.
Veldig fornøyd med nettsiden de lagde til min restaurant.
Vi får inn enda flere bookinger enn før, nettsiden er oversiktlig og rask, og designet er kult og originalt! Anbefales på det sterkeste.
Replan-gutta er dyktige, kunnskapsrike, tverrfaglig gode. Og ikke minst hyggelige med god og personlig oppfølging. Opplever at de bryr seg om min suksess. Anbefales!