Nylige innlegg
Nettside
5
minutter lesning

6 knep for flere salg på nettsiden din

6 knep for flere salg på nettsiden din
Skrevet av
Petter Langdalen
Publisert
1 Jun
2022

Dersom du har en nettside for å selge produkter eller tjenester, har du sikkert lagt merke til at det ikke alltid er like lett å få nok kunder (trafikk) og salg. I denne artikkelen vil jeg gå gjennom 6 konkrete knep som øker sannsynligheten for økte bestillinger og salg gjennom nettsiden din.

“En dårlig optimalisert nettside er som en sur selger»

Sosiale bevis - overbevis kunden

Vi mennesker er sosiale vesener, og vi engasjerer oss sterkt i hva omverdenen gjør. Bevis på at du som aktør har erfaring fra før, kan lettere få besøkende til å velge akkurat deg.

Sosiale bevis kan være svært overbevisende, for at du skal nå målet ditt med nettsiden din. Eksempler på sosiale bevis på nettsider kan være: logoer til kunder du har hatt, positive omtaler fra tidligere kunder eller kundeanmeldelser. I restaurantbransjen er det ikke uvanlig å plassere folk på bord ved vinduet eller utendørs når ting er rolig, slik at andre ser at «oi, her er det folk, da må det være noe riktig her».

Sosiale bevis kan tas i bruk på egen nettside, eller være fremhevet når andre googler bedriften din, og skriver positive omtaler om deg på google. For å få dette på plass er det viktig at du setter opp Google My Business.
Et tips for å få dette på plass er å simpelthen spørre kunder pent om å skrive en omtale, slik at andre kan se at tjenesten du tilbyr er god – er de fornøyde er sannsynligheten stor for at de vil gi tilbake.

Dersom du driver med B2B- salg (business to business) kan du for eksempel ha en egen underside som heter «kunder», slik at du får vist at andre tar akkurat tjenestene dine i bruk. Her kan det være lurt å fremheve bedriftene som er mest kjent, ettersom kunder mer sannsynlig har et forhold til disse fra før av, som igjen bygger troverdighet for deg.

Kvantitetscontent dreper killer content - fokuser på kvalitet

Det er veldig få mennesker som liker å bli fortalt det samme flere ganger. Ved å kutte ned på lange tekster gjør du det lettere for kundene dine å forstå de viktigste budskapene. Hva er det viktigste du vil si? Dette er spesielt viktig å ha i fokus på landingssidene dine, der de fleste først kommer i møte med bedriften din.

All content på nettsiden burde være til for at kundene dine skal komme et skritt nærmere målet ditt med nettsiden din. Alt annet er unødvendig og bør fjernes.

Sett et godt inntrykk med riktige fonter

Profesjonalitet skaper tillit, og kundene dine kjøper av de som fremstår som proffe. Godt valg av fonter kan hjelpe deg å fremstå som den du ønsker å være hos kunden. Passer fontene du bruker på nettsiden med brandet ditt?

Det første en kunde gjør når de er inne på siden din, er å sette et førsteinntrykk. Greier du å sette et godt et øker sannsynligheten for at kunden konverterer. Et dårlig førsteinntrykk senker sannsynligheten for at de kommer tilbake med 88% ! En måte du kan sette et godt førsteinntrykk er ved valg av gode fonter.



Her er det viktig å huske på:

  • Bruk fonter som passer med brandet ditt
  • Bruk maks 2 fonter
  • Ha lettleselige fonter og størrelser

Responsiv nettside - få med alle

Å ha en mobiloptimalisert nettside er ikke lenger et valg, det er et must.

Om lag halvparten av alle som besøker nettsiden din, kommer til å se den gjennom mobiltelefonen sin. Google «straffer» nettsider som ikke er mobilvennlige med dårligere rankinger. At nettsiden din er responsiv til alle flater er kjempeviktig for at de som besøker også får et godt inntrykk av bedriften din. Om du unngår å fokusere på hvordan nettsiden ser ut for de som ser på mobil blir siden sjelden slik du vil ha den, da elementer som passer på en pc-skjerm ikke er i samme størrelse som en mobilskjerm.

I dag finnes det uendelig med pc-dimensjoner og mobiltelefoner i alle ulike størrelser som gjør det enda viktigere for deg å optimalisere nettsiden til alle flatene som finnes.

Fokuser på brukervennlighet (UX)

For å oppnå målet ditt, er det viktig at nettsiden din er til så god hjelp som mulig. Selv om du vet hvor ting ligger, er det ikke sikkert at kundene dine tenker på akkurat samme måte. En oversiktlig og logisk sammensatt nettside kan spille en stor rolle for hvordan kundene dine opplever nettsiden din.

Ux står for user experience, og er kort fortalt det logiske oppsettet av nettsiden din. Hvorfor er det bilder av de ansatte under siden «om oss»? Jo fordi teamet er en del av bedriften, og det er den mest logiske plasseringen fra kundenes perspektiv. Hvorfor blir heller ikke kundene møtt med betalingsinformasjon så snart de besøker siden din? Jo fordi kunden ofte trenger mer info om produktet og bedriften din før de kjøper.

Med andre ord, legg ting der det er logisk å finne de.

Ha en logisk opplagt nettside, fokuser på UX !

Sider som gjør UX lettere:

Figma.com

Octupus.do

Call to actions - vis kunden veien

CTA eller «call to action» er direkte oppfordringer eller guider/pekepinner for handling. Hva vil du at kunden skal gjøre?

Disse er svært nyttige for å veilede kundene i den retningen du ønsker å ta dem. Call to actions kommer som regel i form av knapper eller linker på nettsiden din. De formidler budskapene dine, og forteller kort og presist hva du ønsker at kunden skal gjøre, som hjelper med å veilede kundene dine i den veien du ønsker å ta dem. Disse hjelper også kunden i den retningen du tror kunden ønsker å gå, og er i så måte også godt design.

Husk å ha nok call to actions, men bruk det logisk og ikke spam ned kunden.

Eksempler på Call to actions:

  • Bestill her
  • Klikk her
  • Les mer

Vil du ta en prat om din bedrift?

Det er helt uforpliktende å be om en konsultasjon eller et tilbud fra oss. Fyll inn eposten din, så tar vi kontakt!

Andre relevante innlegg

Dykk dypere med andre relevante artikler om markedsføring!
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Alle
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan har inngått et samarbeid med Aquarama for å optimalisere deres Google Ads-strategi med analyser, oppfølging og opplæring.
Aquarama inngår samarbeid med Replan
Replan
22 Jul
2024
2
min read
View All
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Alle
Nettside
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Når er det på tide å lage en helt ny nettside, og når bør man fikse enkeltproblemer?
6 grunner til å skaffe en ny nettside
Petter Langdalen
28 Jan
2024
5
min read
View All
Hvordan lage en dårlig nettside
Alle
Nettside
Hvordan lage en dårlig nettside
Unngå vanlige fallgruver ved nettsidedesign med denne guiden til hva du ikke skal gjøre. Lær av andres feil.
Hvordan lage en dårlig nettside
Petter Langdalen
15 Mar
2023
5
min read
View All