Skip links

9 grunner til å hyre et markedsføringsbyrå

Å hyre inn et markedsføringsbyrå kan være forskjellen på «make or break», og flere og flere små og mellomstore bedrifter velger å sette ut markedsføringen til et byrå. Men hvorfor skal din bedrift gjøre det? Hva er egentlig fordelen med å gjøre det fremfor å gjøre det selv, eller å ansette noen til å gjøre det? I denne artikkelen titter vi litt nærmere på 9 fordeler et markedsføringsbyrå kan gi deg og din bedrift.

“Never half ass two things, whole ass one thing”
Ron Swanson

9 grunner til å hyre inn et markedsføringsbyrå

1. Mer for pengene med et markedsføringsbyrå

Digital markedsføring er et fag som beveger seg såpass raskt, at å fordype seg og bli en ekspert i alt som enkeltperson blir simpelthen umulig. 

Hvis du ser på det som et fotballag vil ansettelser og freelancere være enkeltposisjoner, og et markedsføringsbyrå blir et helt lag. Det finnes masse gode spillere der ute, men skal bedriften din stille klart til kamp trenger du et lag. 

Med andre ord fører det til at bedrifter som ser etter å ansette én markedsfører i selskapet, eller hyre inn freelancere ofte blir nødt til å ansette en hel gjeng mennesker for å få hele markedsføringen godt dekket for sin bedrift. 

Hos oss har vi valgt å spesialisere oss i forskjellige tjenester (SEOannonseringnettside for bedrift) hver for oss, slik at kundene våre kan få alt på samme sted. Heldigvis kan du også velge enkelttjenester, og så skalere opp i de periodene du trenger det!

2. Ekspertise

Det tar ikke lang tid etter at man har kommet skikkelig i gang at de fleste finner ut at det kan være lurt å sette ut regnskapet til en regnskapsfører. Rett og slett fordi kunnskapen om regnskap ikke matcher behovet i bedriften. På samme måte anbefaler vi å sette ut markedsføringen til et kompetent markedsføringsbyrå. 

Risikoen ved å ta det selv gjenspeiles ofte i sluttregningen, og årsakene kan være mange. Det jeg har sett mest er at ledere og gründere bruker alt for mye tid på å sette seg inn i markedsføringen – tid som kunne blitt brukt på å forbedre produktet sitt, snakke med kunder eller forbedre andre prosesser. Andre ganger resulterer det i dårlige nettsider eller annonser som ikke konverterer. 

Markedsføring er tross alt mer enn å dytte ut en post på sosiale medier her og en annonse der. Det er mange faktorer som kommer i spill for å male et komplett bilde, og nevnte bilde varierer fra bransje til bransje og bedrift til bedrift. 

Det er tross alt en grunn til at man kan ta både bachelor, master og doktorgrad i markedsføring.
Har du tid til å ta en master på siden av alle oppgavene som kommer med å drive en bedrift?

Et markedsføringsbyrå har jobbet med diverse teknologier, kunder og industrier, og kan gi beste praksis for din bedrift. Du slipper med andre ord å gjette og finne opp hjulet på nytt – og du kan ligge milevis foran konkurrenter som kaster bort tid på å gjøre det selv.

Om du ikke har en nettside, vil det si at konkurrentene dine plukker opp alle kundene som ser etter dine tjenester digitalt, rett og slett fordi du ikke er der. Det blir en kake du ikke får sjansen til å ta en bit (markedsandel) av. Med en god nettside kan du til og med ta opp kampen mot de største aktørene i markedet!

3. Fleksibelt budsjett

Markedsføring handler om å være på ballen når det virkelig gjelder.

For de fleste bedrifter er det sjeldent slik at 12 måneder av året er høysesong – eller at alt presser like mye i grad av viktighet. 

For eksempel vil perioder rundt skatteleveringer være ekstra viktig for regnskapsførere og driver du en butikk som selger pepperkaker tør jeg anta at perioden før jul er ekstra viktig, med høyt trykk fra kunder som din bedrift satser på. I de periodene kan det være kjekt å ha et byrå. 

Har du derimot en fast ansatt har den ansatte krav på den samme lønnen, selv i perioder med lite å gjøre – det er vanskelig å finne kompetente ansatte som kun vil (les: godtar) jobbe x antall måneder av gangen.

Med et markedsføringsbyrå på laget kan man som bedrift ta nytte av og skalere i de periodene som teller, og skru ned vannet i krana i de periodene som er mindre viktige.

4. Spar penger

Jepp, du leste riktig: med et markedsføringsbyrå kan du spare penger. 

Å ansette en markedsfører in-house til å ta seg av markedsføringen koster ofte mer enn man tror. Lønnen er én ting, legg på skatter, forsikringer, sykdom, avgifter, kontorplass, kaffe, dødtid og julebord så baller det fort på deg – alt dette spiser av budsjettet du kunne brukt på å markedsføre bedriften, eller andre ting.

Om man får en ansatt som allerede har andre ansvarsområder til å ta markedsføringen risikerer man at det blir både halvveis og kostbart, og den ansatte kan risikere å få flere baller i luften enn hva som er håndterbart – noe som igjen fører til andre kostnader.

Et annet aspekt er gamblingen ved å gjøre det selv, eller la noen uten kompetanse ta det. En undersøkelse gjort av Biteable viste at feil valg av ad objective resulterte i at kostnaden på annonsen ble opp til 4238% (!!!) dyrere enn hvis det ble gjort riktig.

Ved å sette markedsføringsjobben ut til et markedsføringsbyrå slipper du alt dette, da kompetansen allerede er der og at du kun betaler for aktiv tid.
Et byrå har heller ikke sykedager.

Et tips: gjør opp noen tanker om et markedsføringsbudsjett før du kontakter byrået. På den måten kan du fort se om et byrå er riktig for deg versus f.eks en ansettelse, og det gjør det også lettere å finne hvilket spillerom man har på markedsføringen. 

Ønsker du å få hjelp med markedsføringen?

Med oss får du en gjennomgang av selskapet, der vi ser på deres digitale synlighet og potensiale. Ta gjerne kontakt for et uforpliktende møte om hva vi kan få til sammen.

5. Spar tid

Ved å sette ut markedsføringen, om så bare deler av den, kan du og dine ansatte fokusere all energi på andre tiltak som får bedriften til å vokse. Med fare for å gjenta meg selv, så er markedsføring et fag i konstant endring – og ofte møter jeg på bedriftsledere som har forsøkt å sette seg inn i det for å gjøre det selv, for så å innse at det heller bør settes til andre. Tiden strekker rett og slett ikke til. 

«Noe er bedre enn ingenting»: nei, når det kommer til markedsføring vil jeg si at dette ikke stemmer. Så og si alle plattformer belønner aktivitet og nyheter, være seg Google, Facebook, Linkedin eller TikTok. Dette betyr at hvis nettsiden er statisk, eller annonsene ikke fornyes, taper du faktisk penger både på tapte konverteringer og ineffektive budsjetter. 

Få det gjort riktig fra starten av, så sparer du deg for både frustrasjon og penger senere.

6. Innsikt i markedet

Et godt markedsføringsbyrå er objektive i valgene som tas i den forstand at det brukes data og ikke gjetting og synsing når det skal tas avgjørelser på markedsføringen til bedriften din. 

Dette kombinert med erfaring fra andre prosjekter og innsikt i endringer som skjer i markedsføringsverdenen sørger for at din bedrift alltid er på ballen når det skjer endringer i markedet. 

Et byrå kan også bruke verktøyene sine til å se hva konkurrentene dine foretar seg, slik at du kan ta grep, henge deg på og gjøre det enda bedre enn de. Med dataen kan du også se hva kundene dine foretar seg og liker å få servert, slik at du kan gjøre mer av det og få enda flere og enda mer fornøyde kunder.

7. Strategisk kontroll

Å gjøre noe uten en plan eller et mål, er som å spille golf et hull. 
Et seriøst byrå går gjennom din bedrifts behov før ting setter i gang, og følger planen som er lagt for perioden underveis. Det er også viktig at strategien på markedsføringen går parallelt med resten av strategien til selskapet, og et byrå kan hjelpe deg med å finne mål som det skal jobbes mot. Med et serviceinnstilt byrå vil også kontaktpersonen din sjekke innom med deg underveis for å forsikre seg om at du er oppdatert og fornøyd. 

8. Spar penger på utstyr

Det finnes mange markedsføringsverktøy der ute med gratisversjoner, men disse gratisversjonene er ofte like effektive som å sage plank med en smørkniv. Og de betalte variantene er ofte svindyre for små-og mellomstore bedrifter, og spesielt dersom man ikke vet hvordan de skal brukes. 

For eksempel er den veilendende prisen på SEO-verktøyet SEMrush (bransjestandard) ca. 14.500 i året for den minste pakken.

I RePlan har vi verktøy for alt fra SEO-optimalisering og gode, forståelige rapporter til nettsidebyggere, slik at du som kunde slipper å kjøpe det selv. Som nettsidekunde får du også tilgang til diverse betalte profesjonelle plugins selv inkludert i prisen, slik at du også kan følge med på hva som skjer dersom du ønsker det. Som kunde på andre tjenester som SEO eller annonsering får du nytten av de andre verktøyene vi bruker uten å måtte kjøpe og lære deg de selv. 

9. Heng med i tiden

Husker du nettsidene fra tidlig 2000-tallet? 2010? 2015? Du hadde neppe handlet av noen som så slik ut i dag. Endringene går enda fortere i dag, både når det kommer til verktøy, design og kundereiser.

Vi elsker å se kundene våre vokse, og for oss er en del av det ofte at de forstår mer om markedsføring og verdien av det etterhvert som samarbeidet pågår. Som nevnt er markedsføring et felt som endrer seg hver dag, og når bedriften din er med på disse endringene som følge av å ha et byrå kommer du flere skritt nærmere målet uten å bli statisk. 

Ingen vil være en dinosaur, og er konkurrentene dine det er det en gyllen mulighet til å løpe fra de med kvantesprang!

Petter Langdalen RePlan markedsføringsbyrå oslo, hvor er det best å annonsere, nettside og annonsering på sosiale medier og driftsavtale for nettside.

Lurer du på noe?

Petter Langdalen

Prosjekt og annonsering

Del innlegget

Leave a comment

  1. Hvordan velge riktig digitalbyrå? - Replan AS
    Permalink